Hledáme nové kolegy!

Microsoft SharePoint 2010 usnadňuje spolupráci mezi lidmi. Slouží k vytváření webů určených ke sdílení informací s jinými uživateli, správě dokumentů od začátku do konce a publikování sestav usnadňujících rozhodování – jak ostatně naznačuje už název (od anglického „share“ = sdílet). Vzájemně spolupracující funkce usnadní společnosti dostatečně rychlé reakce na měnící se potřeby podniku a jeho aktivit. Pomocí služby SharePoint 2010 mohou lidé sdílet nápady a odborné znalosti, vytvářet vlastní řešení pro konkrétní potřeby a vyhledávat správné podnikové informace, podporující lepší rozhodování. V oblasti IT přispívá SharePoint 2010 ke snížení nákladů na výuku a údržbu a umožňuje šetřit čas a úsilí a zaměřit se na vyšší obchodní priority.

externí autořiexterní autoři
SoftwareSoftware
26.10.2011 15:00:0026.10.2011 15:00:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

Microsoft

Články o různých produktech Microsoft, které nemají vlastní seriály
  1. Sedm důvodů pro Microsoft Office 2007 SB Edition
  2. Správný čas pro Microsoft Office 2007!
  3. Windows Product Activation
  4. Microsoft Expression 2
  5. SBS, EBS… aneb naše malé už i pro velké
  6. Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi
  7. Migrace ze SourceSafe na Team Foundation Server
  8. Fenomén Windows 7
  9. Office 2007 a Vy
  10. Windows Vista a Visual Studio
  11. Dobře upletená síť
  12. SQL Server – mozek vaší organizace: Postarejte se o něj!
  13. Windows 7? Teď je ještě stihnete!
  14. Windows 7 - další dotek...
  15. Co to pořád s těmi licencemi máte?!
  16. Dokonalá komunikace
  17. Windows Essential Business Server
  18. Virtualizace ve sféře Small Businessu
  19. Windows Server 2008 R2
  20. Instalace Exchange Serveru 2010
  21. Exchange Server 2010
  22. Group Policy Preferences: báječný doplněk vašich politik!
  23. Novinky v Team Foundation Serveru 2010
  24. SharePoint – velká posila vašeho týmu
  25. BPOS: vskutku atraktivní hostitel
  26. Office 2010 ve firmě i doma,zadarmo i za peníze
  27. Expression Studio 4 Web Professional skoro zadarmo?
  28. Už není proč čekat: SharePoint 2010
  29. Nový způsob komunikace – Office Communicator, Live Meeting
  30. Licence pro desktopy v datacentrech: VDA, VDI, VECD
  31. BI, SQL a Excel
  32. Visual Studio Team Foundation Server 2010
  33. Business Inteligence pro každého: PowerPivot
  34. Visual Studio Test Professional 2010
  35. Enrollment for Education Solutions (EES)
  36. Internet Explorer 9
  37. Forefront Endpoint Protection 2010 - cesta k optimalizaci provozu desktopů
  38. Zcela jiný pohled na zabezpečení dat
  39. Bezpečnost, dostupnost, výkon
  40. Mějte informace po ruce. V SharePointu.
  41. Průvodce městem E CAL Town
  42. Aplikační servery v cloudu – vítaná změna podmínek
  43. Produkty System Center pro vaše pohodlí
  44. Opalis(ace)
  45. Úspory v datových centrech
  46. Office 365 aneb produktivita mezi nebem a zemí
  47. Jak vybrat licenční model pro poskytování IT služeb?
  48. Požadavky v organizaci a jejich vyřízení
  49. Dodejte své firmě energii jádra!
  50. Windows Server 2008 R2
  51. Exchange Server 2010 – víc než jen Mail Server
  52. Microsoft SharePoint 2010
  53. LYNC Standard CAL jako součást CORE CAL
  54. Forefront Endpoint Protection 2010
  55. SCCM: Chodí to dobře. A seje to!
  56. Microsoft Visual Studio LightSwitch
  57. Windows Intune
  58. Microsoft Product Activation
  59. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích.
  60. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích PODRUHÉ.
  61. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POTŘETÍ.
  62. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POČTVRTÉ.
  63. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích Q & A.
  64. Síla mraku výhodně
  65. Office 365 s ostružinkou
  66. Studenti a legální software
  67. Mráčky a zase mráčky
  68. System Center 2012: licenční změny
  69. CRM? Zapomeňte na písmeno C
  70. Komunikace 21. století pro všechny…
  71. Co nikdy nedělat s SBS 2008/2011
  72. Slevy pro vývojáře
  73. VDI je cesta. Ale k čemu?
  74. Ochrana obsahu a informací – je to i pro mě?
  75. Active Directory Right Management Services – licence
  76. Windows Intune – efektivní správa koncových zařízení, která nejsou pod jednou střechou
  77. Lék na nemoci vývoje – je na co se těšit!
  78. Nástupce Windows SBS 2011 – Windows Server 2012 Essentials
DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Microsoft SharePoint 2010

Microsoft SharePoint 2010 usnadňuje spolupráci mezi lidmi. Slouží k vytváření webů určených ke sdílení informací s jinými uživateli, správě dokumentů od začátku do konce a publikování sestav usnadňujících rozhodování – jak ostatně naznačuje už název (od anglického „share“ = sdílet). Vzájemně spolupracující funkce usnadní společnosti dostatečně rychlé reakce na měnící se potřeby podniku a jeho aktivit. Pomocí služby SharePoint 2010 mohou lidé sdílet nápady a odborné znalosti, vytvářet vlastní řešení pro konkrétní potřeby a vyhledávat správné podnikové informace, podporující lepší rozhodování. V oblasti IT přispívá SharePoint 2010 ke snížení nákladů na výuku a údržbu a umožňuje šetřit čas a úsilí a zaměřit se na vyšší obchodní priority.

SharePoint je k dispozici ve dvou verzích: SharePoint Foundation 2010 a SharePoint Server 2010 (Standard a Enterprise). První varianta, SharePoint Foundation, je k dispozici zdarma pro všechny uživatele Windows Serveru 2008 R2, ke druhé variantě, SharePoint Server 2010, vede cesta přes licence pro server a pro klientský přístup.

Hlavní oblasti využití

Možnosti nasazení služby SharePoint jsou široké, nabízí jednotnou infrastrukturu pro aplikace, komunikaci, spolupráci, intranet, extranet i veřejný web.

Funkcionalitu je možné rozdělit do následujících šesti oblastí:

  • Stránky
  • Komunity
  • Obsah
  • Vyhledávání
  • Analýzy
  • Kompozice

Rozdíl mezi jejich pokrytím produktem SharePoint Foundation a SharePoint Server je vidět na obrázcích.

 

Co je možné si pod jednotlivými pojmy představit?

Stránky – základní využití SharePoint webů k zajištění činnosti zaměstnanců, partnerů a zákazníků efektivním způsobem, uvnitř i vně organizace. Osobní weby, weby oddělení nebo pracovních týmů, vnitrofiremní intranet a extranet pro spolupráci a výměnu informací s partnery nebo veřejný web organizace. Kromě vylepšené podpory internetových standardů nová verze používá pás karet (obdobný jako v Office 2010), lépe podporuje práci offline a přináší lepší integraci s aplikacemi Office (jak standardními, tak webovými, tzv. Office Web Apps).

Komunity – jsou velký fenomén v současném komunikačním světě. Schopnost snadno najít a využít odborné znalosti a interagovat s ostatními lidmi novými a kreativními způsoby v celé organizaci prostřednictvím formálních i neformálních sítí může být silným nástrojem spolupráce. Vytvoření celofiremního „Facebooku“ je ale zatím utopií. Pro praktické využití v našich podmínkách je vhodné označení a doporučení obsahu, vyhledávání odborníků podle jejich oborů činnosti, profily uživatelů a další věci.

Obsah – nástroje pro vytváření, posouzení, publikování a uspořádání obsahu, který splňuje definovaná firemní pravidla, pokud obsah existuje jako tradiční dokumenty nebo jako webové stránky.

Možnosti správy obsahu v SharePoint 2010 zahrnují správu obsahu (content management), správu záznamů (records management) a správu webového obsahu (Web-content management). Vlastní centrálně definovaná metadata, dokumentové sady (sada dokumentů, na které jsou společně aplikované operace a zásady), ID dokumentu nebo správa záznamů v místě (Records management), autorizace obsahu, to všechno jsou vylepšení, která zjednodušují práci uživatelů při vytváření obsahu na firemním webu.

Vyhledávání – nástroje pro prohledávání obsahu, který je dostupný on-line a vyžaduje spolupráci více účastníků. Je rozhodující, aby lidé mohli rychle a snadno najít odpovídající obsah napříč celým úložištěm v SharePointu – ať už se jedná o seznamy, weby a externí systémy a datové zdroje, jako například sdílené diskové prostory, webové stránky nebo kritické podnikové aplikace. V technologii FAST dostal SharePoint k dispozici jeden z nejsilnějších vyhledávacích nástrojů na trhu.

Analýzy – Pracovníci potřebují pro svou práci nejen způsob, jak dodávat a sdílet informace, které jsou kriticky rozhodující pro úspěch v podnikání. Další potřebou je převádění nesrozumitelných a nezpracovaných dat do přístupné a zpracovatelné formy a prezentace obchodních dat prostřednictvím sdílené analýzy. Pro tyto případy SharePoint nabízí řadu nástrojů, ve verzi 2010 ještě vylepšených. Jedná se zejména o přehledy o výkonnosti (tzv. scorecards) nebo dynamické dashboardy a vylepšené webové grafy pro názornější prezentaci, které lze snadno vytvářet v Excel Services (služba pro publikování a práci s tabulkami). Pomocí PerformancePoint Services pak dovoluje kombinovat několik různých zdrojů dat a obsahu a poskytuje tak spolu s ostatními nástroji analýzy ucelený pohled na výkonnost organizace. Dalším významným nástrojem jsou Visio Services, které mimo jiné umožňují vykreslování diagramů a grafů z aplikace Visio přímo v prohlížeči. (Všechny „services“ jsou dostupné s licencí CAL Enterprise.)

Kompozice – Pracovníci, kteří nemají odborné schopnosti programátorů (proč také, jejich pracovní náplní je třeba obchod, marketing, péče o zákazníky), mají potřebu rychle vytvářet vlastní uzpůsobená řešení bez pomoci technicky zdatných kolegů či dodavatelů IT služeb při každém požadavku. SharePoint umožňuje uživatelům vytvářet tyto aplikace, přičemž ohlídá zabezpečení a stabilitu systému. Business Data Catalog nabízí bohaté možnosti pro snadnější napojení na jiné systémy a tím dovoluje lépe integrovat data z těchto systémů do SharePointu. Pomocí aplikace SharePoint Designer je možné vytvářet vlastní pracovní postupy (workflow) nebo upravovat formuláře vytvořené v aplikaci InfoPath 2010.

Proč SharePoint

Jak již bylo uvedeno, možnosti nasazení a využití produktu SharePoint jsou velké. Je to nástroj určený pro jednotlivce, pracovní týmy a oddělení i firmy, pro vytvoření informační páteře organizace ve formě extranetu, intranetu anebo internetové prezentace (webu).

Pokud se rozhodnete používat službu SharePoint, můžete svou infrastrukturu začít budovat zvolna a po krocích. Uživatelé se tak lépe přizpůsobí a přijmou to nové ve své práci.

Velkou výhodou je i to, že se jedná o nástroj nový a moderní. Díky tomu může vaše firma získat nástroj pro soupeření s konkurencí. Což je jistě – a nejen v současné době – velká výhoda. Když Bill Gates popisoval v roce 1990 na Comdexu svou vizi, jak přiblížit a hlavně zpřístupnit počítače více lidem, použil slogan „Information at your fingertips“ – Informace na dosah ruky. Podle mého soudu je toto heslo zcela platné i teď – mít správné informace ve správnou dobu umožňuje firmám správně reagovat na vzniklé situace a správně je řešit.

Stanislav Valtr | EMRIS

 

Myslíte to se SharePointem vážně?

Nasazování takového systému nebývá prosto různých úskalí, omylů, slepých cestiček. Aby jich bylo minimálně, je dobré se spojit s někým, kdo si své chyby už dávno, dávno odbyl. Pomůže vám vyhnout se jim a doprovodí vás přes komplikované křižovatky projektu. Obvykle je k tomu potřeba přizvat si externího partnera. DAQUAS je pro vás hledá a vybírá, abychom vám tak mohli přispět k úspěšnému a koncepčnímu řešení.

Firma EMRIS, spol. s r.o. se zabývá platformou SharePoint již od roku 2003. Soustředí se zejména na oblasti firemních portálů a spolupráce (intranety a extranety), obchodní inteligenci a vývoj webových aplikací na platformě SharePoint. Když se s nimi spojíte, vaše portálové projekty dostanou zkušenou posilu.

Máte-li zájem, pište na valtr@emris.cz.