IT konference TechEd DevCon

Svět je na nás trochu moc velký a život trochu moc složitý. Abychom se vůbec někam dokázali pohnout, specializujeme se. Ve specializovaném světě je jediný způsob, jak se dorozumět a sladit: komunikace, sdílení, spolupráce. Jak k tomu využíváme nástroje IT? Špatně, málo, nekoncepčně. Ale proč? Scházejí nám správné prostředky, hardware, konektivita, implementace, poučení uživatelé...

Darina VodrážkováDarina Vodrážková
SoftwareSoftware
09.04.2010 13:15:0009.04.2010 13:15:00

Darina Vodrážková

licenční expert a konzultant

Microsoft

Články o různých produktech Microsoft, které nemají vlastní seriály
  1. Sedm důvodů pro Microsoft Office 2007 SB Edition
  2. Správný čas pro Microsoft Office 2007!
  3. Windows Product Activation
  4. Microsoft Expression 2
  5. SBS, EBS… aneb naše malé už i pro velké
  6. Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi
  7. Migrace ze SourceSafe na Team Foundation Server
  8. Fenomén Windows 7
  9. Office 2007 a Vy
  10. Windows Vista a Visual Studio
  11. Dobře upletená síť
  12. SQL Server – mozek vaší organizace: Postarejte se o něj!
  13. Windows 7? Teď je ještě stihnete!
  14. Windows 7 - další dotek...
  15. Co to pořád s těmi licencemi máte?!
  16. Dokonalá komunikace
  17. Windows Essential Business Server
  18. Virtualizace ve sféře Small Businessu
  19. Windows Server 2008 R2
  20. Instalace Exchange Serveru 2010
  21. Exchange Server 2010
  22. Group Policy Preferences: báječný doplněk vašich politik!
  23. Novinky v Team Foundation Serveru 2010
  24. SharePoint – velká posila vašeho týmu
  25. BPOS: vskutku atraktivní hostitel
  26. Office 2010 ve firmě i doma,zadarmo i za peníze
  27. Expression Studio 4 Web Professional skoro zadarmo?
  28. Už není proč čekat: SharePoint 2010
  29. Nový způsob komunikace – Office Communicator, Live Meeting
  30. Licence pro desktopy v datacentrech: VDA, VDI, VECD
  31. BI, SQL a Excel
  32. Visual Studio Team Foundation Server 2010
  33. Business Inteligence pro každého: PowerPivot
  34. Visual Studio Test Professional 2010
  35. Enrollment for Education Solutions (EES)
  36. Internet Explorer 9
  37. Forefront Endpoint Protection 2010 - cesta k optimalizaci provozu desktopů
  38. Zcela jiný pohled na zabezpečení dat
  39. Bezpečnost, dostupnost, výkon
  40. Mějte informace po ruce. V SharePointu.
  41. Průvodce městem E CAL Town
  42. Aplikační servery v cloudu – vítaná změna podmínek
  43. Produkty System Center pro vaše pohodlí
  44. Opalis(ace)
  45. Úspory v datových centrech
  46. Office 365 aneb produktivita mezi nebem a zemí
  47. Jak vybrat licenční model pro poskytování IT služeb?
  48. Požadavky v organizaci a jejich vyřízení
  49. Dodejte své firmě energii jádra!
  50. Windows Server 2008 R2
  51. Exchange Server 2010 – víc než jen Mail Server
  52. Microsoft SharePoint 2010
  53. LYNC Standard CAL jako součást CORE CAL
  54. Forefront Endpoint Protection 2010
  55. SCCM: Chodí to dobře. A seje to!
  56. Microsoft Visual Studio LightSwitch
  57. Windows Intune
  58. Microsoft Product Activation
  59. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích.
  60. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích PODRUHÉ.
  61. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POTŘETÍ.
  62. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POČTVRTÉ.
  63. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích Q & A.
  64. Síla mraku výhodně
  65. Office 365 s ostružinkou
  66. Studenti a legální software
  67. Mráčky a zase mráčky
  68. System Center 2012: licenční změny
  69. CRM? Zapomeňte na písmeno C
  70. Komunikace 21. století pro všechny…
  71. Co nikdy nedělat s SBS 2008/2011
  72. Slevy pro vývojáře
  73. VDI je cesta. Ale k čemu?
  74. Ochrana obsahu a informací – je to i pro mě?
  75. Active Directory Right Management Services – licence
  76. Windows Intune – efektivní správa koncových zařízení, která nejsou pod jednou střechou
  77. Lék na nemoci vývoje – je na co se těšit!
  78. Nástupce Windows SBS 2011 – Windows Server 2012 Essentials
DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

BPOS: vskutku atraktivní hostitel

Svět je na nás trochu moc velký a život trochu moc složitý. Abychom se vůbec někam dokázali pohnout, specializujeme se. Ve specializovaném světě je jediný způsob, jak se dorozumět a sladit: komunikace, sdílení, spolupráce. Jak k tomu využíváme nástroje IT? Špatně, málo, nekoncepčně. Ale proč? Scházejí nám správné prostředky, hardware, konektivita, implementace, poučení uživatelé...

Od některých starostí nám umí pomoci opět specializovaní IT partneři – datacentra, školicí střediska, outsourceři. S jinými nabízí pomoc Microsoft a jde mu především o řešení, které je po ruce velmi rychle, platí se za něj po malých částkách, dá se škálovat nahoru (když se daří) i dolů (když zrovna nejsou dobré dny) a je vyhledáváno denně desítkami až stovkami zákazníků na celém světě. Po dvou letech od zahájení provozu Online Services na americkém kontinentě přichází i k nám nabídka, které se říká

[BíPOS] – Business Productivity Online Suite.

Oč jde? Protože infrastrukturu pro efektivní komunikaci a spolupráci potřebuje dnes bez výjimky každá firma (i kdyby třeba jen proto, že chce komunikovat se svými zákazníky, pokud už nemá zaměstnance, dodavatele, stát a jiné spolupracující i parazitující partnery...). Proto by mohlo být ekonomické takovou infrastrukturu sdílet, aby se její kapacita využívala více než jen zlomkem – především pokud jde o infrastrukturu, která má být vzhledem ke své důležitosti vysoce dostupná, ideálně bez výpadku.

Microsoft vybudoval za tím účelem zatím tři velká hostingová centra – v USA, v Singapuru a v irském Dublinu. A nabízí buď kompletní obsluhu, nebo mix obsluhy a poučené samoobsluhy. Z těchto center nabízí provoz 4 základních služeb, dvou „omezených“ a dvou zvýhodněných balíčků. Představu si uděláte z obrázku. K tomu lze ještě přiobjednat dodatečný prostor Extra Storage pro Exchange či SharePoint.

Maloobchodní ceny Kč (Euro)/měsíc 

Jak to funguje?

Online! Každý zákazník si (třeba s pomocí dobře zorientovaného partnera) může službu nejprve vyzkoušet. K dispozici jsou měsíční testovací balíčky pro 20 uživatelů zdarma. Po ochutnávce se zvolená služba objednává na první rok. Platí se po jednotlivých měsících. Služba je defaultně nastavena na automatickou obnovu předplatného po roce, ale toto nastavení lze kdykoli změnit. Pokud klient (po webu) změní nastavení na manuální obnovu, bude dostatečně dlouho dopředu a několikrát upozorněn, že je čas obnovit. Upozornění dostane také ten, kdo se spolehne na „auto-renew“ – v případě, že by došlo ke změně ceny za službu nebo ke změně smlouvy pro další rok.

Ceny jsou každému klientovi fixovány na 12 měsíců od uzavření smlouvy. Mohou se změnit pouze ty, které jsou ovlivněny počtem uživatelů. Pro informaci, základní kategorie, která je uvedena v tabulce, pro 5 až 250 uživatelů, pravděpodobně pokryje většinu standardních zákazníků, další cenová hladina se drží až do čísla 2399, a tak to jde až do páté cenové úrovně – kategorie nad 15 tisíc uživatelů. Pokud se vám to číslo jeví jako nepředstavitelné, představíte si je snadno, když prozradíme, že tyto Microsoftem hostované služby využívají společnosti jako McDonald´s či Coca-Cola Enterprises. Pokud počet uživatelů služby překročí hranice do lepší ceny, bude od dalšího měsíce účtována nižší sazba.

Jak vypadá klient Exchange Online?

Určitě doporučujeme kombinovat službu BPOS s Outlookem na zařízeních, odkud uživatelé přistupují. I když Outlook Web Application (OWA) má rozhraní velice podobné a komfortem srovnatelné s plným Outlookem, přece jen vám neumožní například mít všechnu poštu, kalendáře a úkoly u sebe a pracovat s nimi, i když zrovna nemáte přístup k Internetu. Licence USL (User Subscription License) dovoluje užívat OWA, ale plného klienta neobsahuje.

Smlouva

Smlouva mezi firmou-uživatelem a společností Microsoft je uzavřena online odsouhlasením po webu. Minimální počet uživatelů služby je 5 (jako tradičně, hovoříme o uživateli jako o fyzické osobě, počet mailboxů není relevantní pro stanovení ceny). Licencí pro využívání služby je USL (User Subscription License). První objednávka služby po zkušebním provozu je na jeden rok. Ještě během prvního měsíce placeného provozu lze změnit rozhodnutí a bez sankcí od smlouvy odstoupit. Po uplynutí prvního roku provozu lze z obnovené smlouvy „vystoupit“ s výpovědní lhůtou minimálně jednoho celého měsíce. (Služba poběží a bude účtována do konce měsíce, v němž byla vypovězena, plus jeden kalendářní měsíc.)

V případě, že zákazník po roce smlouvu neobnoví, nebo je více než měsíc v prodlení s platbou, služba mu přestane být poskytována. Smlouva zaručuje také dostupnost služby (SLA, Service Level Agreement) v úrovni 99,9 %. Pro vaši představu, to znamená výpadek 8 a třičtvrtě hodiny ročně, což je asi 45 minut za měsíc (to jsou pro běžného uživatele zcela nepostřehnutelné časy pro plánovanou údržbu serverů, které samozřejmě vyžaduje jakýkoli provoz systémů). Pokud dojde k nějakému dalšímu výpadku, bude cena za provoz v příslušném měsíci snížena (o čtvrtinu či o polovinu), při dostupnosti pod 95 % (tedy 36 hodin výpadku) bude služba poskytnuta zcela zdarma. (Uvědomujete si jistě, že takovýhle komfort a záruky interní řešení těžko může poskytnout. I kdyby padaly prémie či hlavy, náklady na hardware, licence a další složky provozu, který nejede, vám těžko někdo odpáře...)

Online Services Agreement ovšem není jediný oficiální dokument, který hovoří o licencích BPOS. Dalším jsou třeba multilicenční Užívací práva k produktům (PUR). Je to proto, že USL pro Exchange, SharePoint, OCS Online a celý BPOS umožňují uživatelům přistupovat i k vlastním (interním) Exchange, SharePoint a Office Communications Serverům. Budou potřebovat licenční pokrytí i pro Windows Server pod nimi, ale to je samo sebou.

Platby a účtování

Žijeme na Internetu. To může být zpočátku nezvyk, ale pohodlné to je. Služba se platí pomocí platební karty. Po stržení platby se objeví příslušné zúčtování v elektronickém eStatementu na zákazníkově stránce, kde si spravuje službu (přidává či odebírá uživatele, objednává služby a doplňkové služby, jako je Extra Storage). Platby nad 250 EUR bude možné provádět i převodním příkazem.

Z účetního pohledu se celý provoz chová jako služba – tedy bude se účtovat rovnou do nákladů za příslušný měsíc. Žádné investice, žádné odpisy, žádný majetek, který je potřeba evidovat. Jednoduchý poplatek jako třeba za telefon nebo elektřinu. Ostatně – copak nabízené komunikační prostředky jsou něčím jiným, než nezbytným provozním nákladem?

Výběr a rozšiřování služeb

Za cenu srovnatelnou s cenou samotných licencí máte ve svých službách vysoce dostupné a zabezpečené řešení. Velmi zajímavá je i možnost kombinace hostovaného a vlastního prostředí. Na opačné straně škály využití stojí uživatelé, kteří tráví jen minimum svého pracovního času pohromadě s počítačem (varianta Deskless). Například skladníci, kurýři, pracovníci ve výrobě, kteří obvykle sdílejí nějaký terminál, nebo i PC pro příležitostný přístup k systémům elektronické pošty nebo podnikovému portálovému řešení, ale používají je tak 5 až 10 % své pracovní doby. Pro ně je určena levnější varianta služby pouze s webovým klientem (OWA) a s přístupem k firemním portálům pouze pro čtení.

Smlouva pro konkrétní službu se uzavírá na dobu minimálně jednoho roku. Během ní lze upravovat počet uživatelů, či přidávat Extra Storage. Změny jsou sjednoceny k datu výročí objednání/založení dané služby. Pokud se zákazník rozhodne pro objednávku další služby či služeb, rozběhne se paralelně nový dvanáctiměsíční cyklus této služby. Protože v prvním roce nelze smlouvu vypovědět, běžely by služby nějakou dobu nutně souběžně. Proto se vyplatí uvažovat dopředu a koncepčně. Exchange + SharePoint stojí dohromady tolik, co kompletní sada BPOS. Nebo „komunikační výbava“ Exchange + Office Communication Server + Office Live Meeting je (i bez SharePointu) dražší, než úplná sada BPOS. Proto se až na výjimky nejspíš vyplatí jít rovnou bez váhání cestou BPOS a spíše než na šetření desetikorun se soustředit na to, jak dostupné služby začít brzy a efektivně využívat. A řešení se vám začne vyplácet doopravdy okamžitě.

Rozvaha o produktivitě

Přístup ke kompletním službám sady BPOS vás vyjde asi na 220 korun za uživatele na měsíc. Můžete si tyto náklady porovnat se mzdovými, nebo jen s účtem za telefon každého pracovníka. Za desetikorunu na den (pracovní) můžete významně zvednout jeho produktivitu tím, že mu poskytnete spolehlivé nástroje pro nejrůznější formy komunikace a spolupráce s kolegy či klienty. Je-li desetikoruna navíc investicí do pracovní síly, tak se ta investice rozhodně vyplatí. Poskytnete za ni uživatelům přístup k nejnovější technologii, k výkonnému hardwaru, k zabezpečenému (po všech myslitelných stránkách) řešení – a to během několika hodin po tom, co se pro to rozhodnete. Své profesionály můžete zaměstnat něčím podstatně užitečnějším, než jsou rutinní úlohy okolo pošty a portálů. Například tím, že využijí svých technologických znalostí v kombinaci s vědomím reálných potřeb podniku a pomohou tak mnohem rychleji k vytvoření a doručení žádoucího obsahu – ať už prací s portály SharePointu, nebo při cílené komunikaci se zákazníky a mezi jednotlivými složkami firmy. Od toho jsou specialisté „v domě“.

Rozhraní Online Services je včetně rozsáhlé dokumentace přeloženo do českého jazyka.

Online, ale po svém?

Atraktivní (a přitom prověřenou) alternativou k nabídce řešení hostovaného přímo společností Microsoft jsou služby tuzemských partnerů. V tomto případě nejde o co nejnižší cenu, ale o co nejlepší přizpůsobení individuálním podmínkám každé organizace. Znáte třeba hostované služby www.profiemail.cz či www.exchange4U.cz? Posledně jmenovaná již několik týdnů jede na Microsoft Exchange 2010, kteroužto migraci Microsoft teprve v nejbližším období chystá... Místní profesionálové vám ovšem dokážou poskytnout řešení na míru v celé škále možností.

Chcete se dozvědět víc? Tým společnosti DAQUAS se s vámi o své znalosti a vize dělí rád...