Nová verze pokračuje v trendu z roku 2007. Přináší řadu významných vylepšení a rozšíření, která mají usnadnit práci a zvýšit efektivitu jednotlivce i pracovních skupin. Jednou ze změn je i skutečnost, že nový SharePoint 2010 (a stejně tak i SharePoint Foundation 2010, nástupce Windows SharePoint Services 3.0) je k dispozici pouze v 64bitové verzi. To proto, že vlastnosti obsažené v nové verzi SharePointu lépe spolupracují a lépe využívají výkonnosti, kterou 64bitová platforma poskytuje. My se však v tomto článku budeme zabývat především změnami z pohledu uživatele.

externí autořiexterní autoři
SoftwareSoftware
09.06.2010 12:15:0009.06.2010 12:15:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

Microsoft

Články o různých produktech Microsoft, které nemají vlastní seriály
  1. Sedm důvodů pro Microsoft Office 2007 SB Edition
  2. Správný čas pro Microsoft Office 2007!
  3. Windows Product Activation
  4. Microsoft Expression 2
  5. SBS, EBS… aneb naše malé už i pro velké
  6. Jak dlouho si vystačíte se starými verzemi
  7. Migrace ze SourceSafe na Team Foundation Server
  8. Fenomén Windows 7
  9. Office 2007 a Vy
  10. Windows Vista a Visual Studio
  11. Dobře upletená síť
  12. SQL Server – mozek vaší organizace: Postarejte se o něj!
  13. Windows 7? Teď je ještě stihnete!
  14. Windows 7 - další dotek...
  15. Co to pořád s těmi licencemi máte?!
  16. Dokonalá komunikace
  17. Windows Essential Business Server
  18. Virtualizace ve sféře Small Businessu
  19. Windows Server 2008 R2
  20. Instalace Exchange Serveru 2010
  21. Exchange Server 2010
  22. Group Policy Preferences: báječný doplněk vašich politik!
  23. Novinky v Team Foundation Serveru 2010
  24. SharePoint – velká posila vašeho týmu
  25. BPOS: vskutku atraktivní hostitel
  26. Office 2010 ve firmě i doma,zadarmo i za peníze
  27. Expression Studio 4 Web Professional skoro zadarmo?
  28. Už není proč čekat: SharePoint 2010
  29. Nový způsob komunikace – Office Communicator, Live Meeting
  30. Licence pro desktopy v datacentrech: VDA, VDI, VECD
  31. BI, SQL a Excel
  32. Visual Studio Team Foundation Server 2010
  33. Business Inteligence pro každého: PowerPivot
  34. Visual Studio Test Professional 2010
  35. Enrollment for Education Solutions (EES)
  36. Internet Explorer 9
  37. Forefront Endpoint Protection 2010 - cesta k optimalizaci provozu desktopů
  38. Zcela jiný pohled na zabezpečení dat
  39. Bezpečnost, dostupnost, výkon
  40. Mějte informace po ruce. V SharePointu.
  41. Průvodce městem E CAL Town
  42. Aplikační servery v cloudu – vítaná změna podmínek
  43. Produkty System Center pro vaše pohodlí
  44. Opalis(ace)
  45. Úspory v datových centrech
  46. Office 365 aneb produktivita mezi nebem a zemí
  47. Jak vybrat licenční model pro poskytování IT služeb?
  48. Požadavky v organizaci a jejich vyřízení
  49. Dodejte své firmě energii jádra!
  50. Windows Server 2008 R2
  51. Exchange Server 2010 – víc než jen Mail Server
  52. Microsoft SharePoint 2010
  53. LYNC Standard CAL jako součást CORE CAL
  54. Forefront Endpoint Protection 2010
  55. SCCM: Chodí to dobře. A seje to!
  56. Microsoft Visual Studio LightSwitch
  57. Windows Intune
  58. Microsoft Product Activation
  59. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích.
  60. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích PODRUHÉ.
  61. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POTŘETÍ.
  62. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích POČTVRTÉ.
  63. Konečně konec licencím? Aneb jasná zpráva o licencích v mracích Q & A.
  64. Síla mraku výhodně
  65. Office 365 s ostružinkou
  66. Studenti a legální software
  67. Mráčky a zase mráčky
  68. System Center 2012: licenční změny
  69. CRM? Zapomeňte na písmeno C
  70. Komunikace 21. století pro všechny…
  71. Co nikdy nedělat s SBS 2008/2011
  72. Slevy pro vývojáře
  73. VDI je cesta. Ale k čemu?
  74. Ochrana obsahu a informací – je to i pro mě?
  75. Active Directory Right Management Services – licence
  76. Windows Intune – efektivní správa koncových zařízení, která nejsou pod jednou střechou
  77. Lék na nemoci vývoje – je na co se těšit!
  78. Nástupce Windows SBS 2011 – Windows Server 2012 Essentials
ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Už není proč čekat: SharePoint 2010

Nová verze pokračuje v trendu z roku 2007. Přináší řadu významných vylepšení a rozšíření, která mají usnadnit práci a zvýšit efektivitu jednotlivce i pracovních skupin. Jednou ze změn je i skutečnost, že nový SharePoint 2010 (a stejně tak i SharePoint Foundation 2010, nástupce Windows SharePoint Services 3.0) je k dispozici pouze v 64bitové verzi. To proto, že vlastnosti obsažené v nové verzi SharePointu lépe spolupracují a lépe využívají výkonnosti, kterou 64bitová platforma poskytuje. My se však v tomto článku budeme zabývat především změnami z pohledu uživatele.

Vylepšení je možné rozdělit do několika oblastí:

  • Nové uživatelské rozhraní
  • Spolupráce
  • Komunity
  • Enterprise Content Management pro dokumenty, záznamy, elektronický obsah a obsah webu
  • Vyhledávání
  • Správa webu a jeho úpravy
  • Business Intelligence
  • Business Connectivity Services

Nové uživatelské rozhraní

Každý, kdo používá Microsoft Office 2007, jistě zná i pojem „pás karet“ (v angličtině Ribbon). Nový SharePoint 2010 takový pás karet využívá. Stejně jako v Office 2007/2010 je uspořádán tak, že příkazy, které uživatel potřebuje k vykonání určité akce, tvoří logické skupiny. Využijete například skupinu příkazů pro práci s dokumentem v knihovně nebo příkazů pro formátování textu na webové stránce. Takové přizpůsobení samozřejmě pomáhá šetřit čas a náklady, protože lidé se pohybují v optimálním prostředí a nemusí dlouho hledat a učit se. Nástroje, které v danou chvíli potřebují pro dokončení práce, mají pohromadě a po ruce.

nové uživatelské rozhraní SharePoint 2010

Spolupráce

Simultánní spolupráce

Spolupráce byla vždycky silnou a klíčovou vlastností SharePointu. V nové verzi jde ještě dál. Například při úpravě dokumentu jej může editovat několik uživatelů najednou, a to přímo v prohlížeči. Představte si, že pošlete svým kolegům dokument, aby vám k němu napsali připomínky a komentáře. Pokud má obejít více členů týmu, asi se odpovědi jen tak nedočkáte. Ne, že bych chtěl obviňovat vaše spolupracovníky z nečinnosti, ale zatím jej mohl vždy revidovat jen jeden uživatel a ostatní k němu tím pádem mohli přistupovat pouze pro čtení. Teď je možný přístup několika uživatelů současně, takže spolupráce je rychlejší a efektivnější.

Práce s kalendářem jako v Outlooku

Další vlastnost, která zvyšuje pohodlí uživatele, se týká kalendáře v SharePointu. Dříve jej bylo možné propojovat s aplikací MS Outlook. Nyní mohou být kalendáře ze SharePointu a z Outlooku na jedné stránce. Události v kalendáři na SharePointu je možné zadávat úplně stejně jako v Outlooku – kliknete na místo v kalendáři a přidáte událost přímo v něm. Pokud se rozhodnete změnit termín, můžete i v SharePointu využít funkce „drag & drop“ a jednoduše přesunout událost jinam.

SharePoint teď obsahuje i jednoduchý rezervační systém – pokud plánujete schůzku s kolegy, můžete použít tzv. skupinový kalendář, kde kromě pozvání účastníků provedete i rezervaci místnosti a potřebné techniky, třeba projektoru. Taky jej lze využít i ke schvalování nepřítomnosti.

Práce offline

SharePoint 2007 umožňoval připojit si do Outlooku knihovny, kontakty nebo kalendáře a mít tak data dostupná i bez přístupu k firemní síti. V nové verzi je možnost práce offline dále rozšířena díky zahrnutí technologií dříve obsažených v produktu Groove. Microsoft SharePoint Workspaces 2010 umožní pracovat s weby, knihovnami a seznamy SharePointu offline a provádět při tom změny podle potřeby. Obousměrná synchronizace mezi uživatelovým počítačem a firemní sítí probíhá automaticky, jakmile se uživatel zase připojí.

Efektivnější sdílení informací prostřednictvím wiki, týmového webu a blogů

S pomocí nového Rich Text Editoru stráví uživatelé méně času úpravou obsahu. Také je možné vkládat obrázky přímo z počítače na SharePoint web. Totéž oceníte při vedení firemního či osobního blogu. Došlo i ke změnám v uspořádání blogů, které je teď přehlednější.

Správa více položek najednou

To je vlastnost, kterou uvítá asi každý, kdo pracuje se SharePointem. Nová verze umožňuje práci s několika položkami najednou – když si označíte více souborů, můžete nad nimi provést stejnou akci, například si je rezervovat nebo ukončit rezervaci.

Práce s mobilními zařízeními

Mobilní zařízení jsou dnes výkonným pracovním nástrojem. Uživatel jejich prostřednictvím může nejen přistupovat k dokumentům, blogům, wiki, obchodním datům a webům, ale také v nich vyhledávat potřebné informace a osoby. Optimalizované stránky pro mobilní zařízení jsou nyní dostupné jak pro prohlížení, tak pro editaci. Novou funkcí je možnost objednat si upozornění SMS, pokud dojde ke změně v knihovně nebo v seznamu na SharePointu (ve verzi 2007 to šlo jen do mailu).

Komunity

Pod tlakem rostoucího fenoménu sociálních sítí, jako je Facebook nebo Twitter, přizpůsobil se tomuto stylu i SharePoint 2010. Umožňuje lepší sdílení informací o sobě a spolupracovnících a zájmech. Můžete se spojovat s lidmi s podobným zaměřením nebo hledat, nacházet, nabízet a poskytovat pomoc kolegům. Využijete k tomu osobní webové stránky (My Site) a nové vlastnosti (newsfeed, sociální tagování, rating), díky nimž se více dozvídáte o aktivitách ostatních.

Enterprise Content Management aneb k formě i obsahu!

Správa metadat

Managed Metadata Services je nová služba, která poskytuje sadu funkcí ke správě taxonomie a metadat konzistentně v celé organizaci. Taxonomie je hierarchické uspořádání termínů. Tyto termíny jsou centrálně spravovány a mohou být použity jako součást obsahu. Případně může být přidán sloupec managed metadat do seznamů, knihoven nebo typů obsahu. Tato služba umožňuje publikovat a sdílet typy obsahu přes celou kolekci webů a webové aplikace.

Dokumentové sady

Dokumentová sada může obsahovat dokumenty různého typu, tedy soubory z Wordu, Excelu a další. Pro dokumentovou sadu je možné předdefinovat sdílená metadata, workflow nebo verzování. Tato nastavení pak mohou uživatelé využít a podle svých potřeb upravovat, když zakládají novou sadu.

Vylepšené centrum dokumentů

Nová šablona dokumentového centra přináší další vlastnosti, jako například navigaci na základě metadat. Novinkou je také ID dokumentu, jedinečná identifikace dokumentu v systému.

Politiky a správa záznamů

S dokumenty uloženými v SharePointu se zachází podle definovaných pravidel pro „životní cyklus dokumentu“. Ta nově zahrnují vícestupňové rozvrhy a sedm nových akcí pro správu záznamů, jako je například „Odeslat záznam do archivu“.

Také je možné označit dokument jako oficiální soubor nebo záznam a tím ho ochránit od jakékoli budoucí změny. Tyto oficiální záznamy mohou být nyní umístěny ve stejné dokumentové knihovně jako ostatní dokumenty, na nichž lidé spolupracují.

Vylepšená správa obsahu webu

Užijete si již zmíněného „pásu karet“ (ribbon), který seskupuje příbuzné příkazy pro provádění akcí a tím usnadňuje uživatelům tvorbu obsahu, nebo podpory multimédií (Silverlight) a řešení pro webovou analýzu.

Pokud se vytvářejí a spravují různé verze publikačních webů nebo stránek, tato operace probíhá nyní ve frontě a na pozadí, takže uživatelé mohou nadále v SharePointu nerušeně pracovat, dokud tyto operace nejsou hotové. Pak je možné porovnat novou verzi s předchozí pomocí příkazu „View Changes“ – zobrazí se provedené změny, které lze ještě upravovat pomocí Rich Text Editoru.

Vyhledávání

Vyhledávání prodělalo velkou změnu. Vyhledání správných informací a lidí/kolegů je teď rychlejší a přesnější, výsledky jsou prezentovány v novém zobrazení s náhledem, tříděny do kategorií, s lepším popisem a metadaty.

Lepší a rychlejší výsledky vyhledávání

Výsledky je možné upřesňovat zužováním za pomoci parametrů (web, autor, datum). Další výraznou pomoc představuje nabídka klíčových slov pro vyhledávání při zadávání hledaného výrazu, doporučení typu „Měli jste na mysli?“ nebo možnost použít operátory AND, OR, NOT nebo tzv. zástupné znaky (wildcards). Pokud klient pracuje na Windows 7, provádí SharePoint vyhledávání i na lokálním počítači.

Sociální aspekty vyhledávání

Zajímavou možností je vyhledávat osoby podle jejich dovedností, zaměření, vyhledávat „foneticky“ (uvidíme, jak si poradí s češtinou) a zpřesňovat výsledky podle oddělení, kde hledaný pracovník působí, nebo podle jeho pracovního zařazení.

Správa a úprava webů

Nový nástroj pro nastavení uživatelských oprávnění

Správa oprávnění je dostupná nyní na každé kolekci webů, webu, seznamu či položce seznamu. To umožňuje snadno přidávat uživatele a skupiny, měnit úrovně oprávnění nebo spravovat anonymní přístup. Je možné zobrazit a nastavit všechna oprávnění, která má uživatel nebo skupina uživatelů.

SharePoint Designer 2010

Změna barev a fontů

 „Themes Gallery“ je novinka, která umožňuje vybrat témata v SharePointu 2010 a přidávat svá nově vytvořená.

Změna jazykového rozhraní

Pokud si nainstalujete jazykové rozšíření, je možné nastavit uživatelům různé jazyky. Vícejazyčná podpora SharePointu se projevuje nejen v oblastech, jako je pás karet, menu a navigace webu, ale vlastníci webů mohou také do seznamů pro podporu více jazyků nakonfigurovat jednotlivá pole.

Business Intelligence

Možnosti BI byly rozšířeny prostřednictvím funkcí Excel Services, PerformancePoint Services Business Connectivity Services. To jsou základní stavební prvky pro práci s obchodními daty a procesy. Nový SharePoint dále nabízí sady funkcí pro práci s aplikacemi Office 2010 přímo v prohlížeči.

Excel Services

Vylepšené vlastnosti pro vizuální analýzu dat (podmíněné formátování, filtrování dat) nebo těsnější integrace s excelovskými kontingenčními tabulkami a spolupráce s SQL Server Analysis Services umožňují rychlejší a efektivnější analýzu záznamů. Další novinkou jsou Office Web Applications, zde konkrétně Excel Web App pro práci s excelovskými tabulkami.

Začlenění grafů

Tvorba a prezentace grafů byla zdokonalena díky spolupráci s firmou DUNDAS a technikám používaným u její aplikace Dundas Chart. Máme tak k dispozici bohatší a hezčí grafy, které mohou být konfigurovány přímo z webu a využívat datové zdroje jako seznamy, externí seznamy, Business Data Services, Excel Services a jiné webové části. SharePoint nově obsahuje také Visio Services pro sdílení grafů, diagramů a schémat aplikace Visio přímo na lokalitě SharePoint.

začlenění grafů do SharePointu 2010

PerformancePoint Services

Monitoruje a provádí analýzu pro podporu kvalitnějších obchodních rozhodnutí. Pomocí této služby je možné vytvářet dashboardy s výsledky, reporty a filtry. Data mohou pocházet z jednoho nebo kombinace několika zdrojů. Výsledné reporty lze personalizovat pro konkrétního uživatele.

Další významnou vlastností PerformancePoint Services je správa a zabezpečení obsahu v SharePoint Serveru 2010 s využitím jeho bezpečnostních prvků. Dashboardy a jejich položky jsou uloženy, spravovány a zabezpečeny uvnitř seznamů a knihoven SharePointu.

Vylepšené vyhodnocování

Scorecards nyní umožňují podrobnější analýzu informací. Mají dynamičtější možnosti uspořádání, dynamickou strukturu a výpočty KPI. Všechny tyto vlastnosti lze využít pro vytvoření vlastních měřítek a použití několika datových zdrojů. Uživatel může třídit, filtrovat hodnoty a porovnávat rozdíly mezi aktuálními a cílovými hodnotami pro lepší odhad rizik.

Analytické reporty

Rozšířené analytické reporty podporují filtrování, nové zobrazení grafů a podmíněné formátování. Nový typ reportu v PerformancePoint Services zvaný Decomposition Tree dovoluje rychle a vizuálně rozložit hodnoty a pomoci tak porozumět příčinám, které vedly k určitým výsledkům.

Business Connectivity Services

rozšiřují možnosti BDC (Business Data Catalog), který se objevil již v SharePointu 2007. Umožňují připojení k externím datovým zdrojům (relační databáze, SAP, webové služby a aplikace) a práci s nimi, včetně vytváření, čtení, update nebo smazání dat. Je možné také vytvářet aplikace pro práci s externími daty v offline režimu v klientských aplikacích (SharePoint Workspace, Outlook, Word).

Co dodat?

Článek zajisté nemohl popsat všechny novinky, které přinesl SharePoint 2010. Snažili jsme se představit především ty, které budou mít významný vliv na uživatele. Největší přínos se objeví ve spolupráci SharePointu s Office 2010, když se plně využijí všechny vlastnosti obou produktů, které byly navrženy a vytvořeny pro těsnou spolupráci.

Velikou snahou společnosti Microsoft při vývoji této technologie bylo zajištění hladké integrace a spolupráce s ostatními používanými nástroji – serverovými aplikacemi Exchange Server a Communications Server počínaje a klientskými nástroji pro uživatele konče.

Hlavním požadavkem bylo, aby uživatel mohl pracovat v prostředí, které důvěrně zná, a nemusel si zvykat na nové aplikace a příkazy. Proto je technologie SharePoint 2010 velmi provázaná s aplikacemi balíku Office (ideálně ve verzi Office 2010, ale není to nutnou podmínkou), a tak uživatel často může využívat možnosti serverů, aniž by opustil své aplikace. A protože SharePoint 2010 má všechny předpoklady pro to, aby si jej zamilovali samotní uživatelé, už vám nic nebrání vydat se cestou řešení, které má rychlou návratnost investice přímo ve vínku. SharePoint do firmy prostě patří.

Stanislav Valtr | EMRIS