V každém oboru platí, že se správnými informacemi se člověku pracuje daleko lépe. Ajťák bez informací nic moc nového nevymyslí. A to je přeci škoda, když zrovna tahle oblast jde neustále dopředu. Problémem ovšem může být i to, když je k dispozici informací obrovské množství, ajťák je zahlcen a neví, který zdroj v danou chvíli použít. Jiné jsou potřeba pro seznámení s produktem a jiné při řešení problémů. Proto se v následujících řádcích zaměřím na důležité zdroje informací trochu netradičně – podle časové osy nasazení nového produktu či služby.

externí autořiexterní autoři
SoftwareSoftware
22.05.2014 18:27:0022.05.2014 18:27:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Cesta za KNOW-HOW: Jsem IT PRO a hledám informace o produktech Microsoft

V každém oboru platí, že se správnými informacemi se člověku pracuje daleko lépe. Ajťák bez informací nic moc nového nevymyslí. A to je přeci škoda, když zrovna tahle oblast jde neustále dopředu.

Problémem ovšem může být i to, když je k dispozici informací obrovské množství, ajťák je zahlcen a neví, který zdroj v danou chvíli použít. Jiné jsou potřeba pro seznámení s produktem a jiné při řešení problémů.

Proto se v následujících řádcích zaměřím na důležité zdroje informací trochu netradičně – podle časové osy nasazení nového produktu či služby. 

Chci se dozvědět, co vlastně Microsoft nabízí

Prvotní impuls, který vyvolá zájem o novinku, bývá různý. Může jít o článek v novinách či na webu, diskusi s kolegy z oboru či třeba náhodně vyslechnutou konverzaci. Z té se ovšem mnoho nedozvíte, a když chcete vědět víc, máte několik možností. Jednou z nich je například návštěva hlavní stránky Microsoftu na adrese http://www.microsoft.cz, kde zjistíte základní informace o všech produktech, které Microsoft nabízí. Další možností, pro profesionála v IT vhodnější, je český TechNet Blog na adrese http://www.technetblog.cz, kde máte jednak k dispozici každý den nové informace o aktuálním dění a novinkách v produktech, jednak vyhrazené stránky pro jednotlivé technologie. Pokud vám denní frekvence přísunu novinek nevyhovuje, můžete se přihlásit k odběru českého elektronického měsíčníku TechNet Flash na adrese http://www.technetflash.cz.

Ještě zajímavější možností jsou návštěvy akcí pořádaných společností Microsoft, kde se o všech novinkách dozvíte z první ruky, podrobněji, a můžete se zeptat na konkrétní věci, které vás zajímají. Poměrně velké procento setkání se zabývá právě prvotním seznámením s produkty a službami, ovšem máme k dispozici události, které zabíhají dále. Typickým příkladem jsou IT Campy, kde se kromě základního seznámení bavíme o jednotlivých částech podrobněji, zaměřujeme se na technické detaily a danou technologii si přímo na místě můžete vyzkoušet formou labů. O chystaných akcích včetně možnosti registrace se dozvíte na výše uvedeném TechNet blogu.  

Základní informace mám, zajímá mě určitá technologie, chci vědět víc

Na akci jste se dozvěděli informace o nějakém produktu, technologii či službě, a teď byste rádi věděli víc: jaké potřebuji licence, co všechno můžu využít, jak se „to“ nasadí, jak se „to“ propojí s dalšími produkty a technologiemi, zkrátka jak to po technické stránce funguje.

V tom případě určitě navštivte stránku Microsoft Virtual Academy, neboli zkráceně MVA, dostupnou na adrese http://www.microsoftvirtualacademy.com. Tento relativně nový portál vznikl primárně jako centrální výukové místo pro IT profesionály a vývojáře. Naleznete zde velké množství kurzů zaměřených na technickou stránku prakticky všech aktuálně dostupných produktů a služeb společnosti Microsoft. Každý kurz je členěn na moduly, které obsahují informace o dané části produktu, a každý modul je zakončen zkouškou (jak jinak než samoobslužnou, konec konců jde o cloudovou službu). Kurzy se pohybují od úrovně „seznámení s produktem“ až po „implementace produktu XY krok za krokem od A do Z“, každý si tedy vybere, co je mu nejbližší. Většina kurzů je v anglickém jazyce, ovšem naleznete zde i několik kurzů v češtině.

Sluší se rovněž dodat, že portál Microsoft Virtual Academy a všechny kurzy v něm dostupné jsou k dispozici zdarma.

A pokud se budete chtít vzdělávat ještě hlouběji, nebo dáváte přednost kontaktu s živým lektorem, můžete samozřejmě využít kurzy Microsoft Official Curriculum (M.O.C.) či zcela vlastní kurzy šité na míru našemu prostředí, které nabízejí autorizovaná školicí střediska. Po jejich absolvování se obvykle tamtéž můžete pustit i do oficiálních certifikačních programů a zkoušek.

Už vím víc, chci si to vyzkoušet

Technologii máte teoreticky nastudovanou a teď byste si to celé rádi vyzkoušeli, osahali si dané prostředí, podívali se, jak vypadají ovládací konzole, kde je jaké zaškrtávátko a podobně. Pro tento případ Microsoft nabízí stránku TechNet Virtual Labs, kterou naleznete na adrese http://technet.microsoft.com/en-us/virtuallabs/default. Připraveny jsou tu stovky virtuálních testovacích prostředí, každé zaměřené na určitou technologii a určitý scénář. Pokud si vyberete ten správný lab, ve vzdáleném datacentru se pro vás nastartují příslušné virtuální stroje, po kterých se následně můžete volně pohybovat a provádět libovolné psí kusy. Samozřejmě doporučeno je postupovat podle návodu, který máte u každého labu rovněž k dispozici.

TechNet Virtual Labs jsou ideální pro prvotní osahání daného produktu, protože nepotřebujete žádný testovací hardware, nemusíte čekat na stažení zkušebního softwaru, jednoduše si sednete ke svému počítači, laby během dvou minut spustíte a můžete zkoušet a zkoušet.

Vypadá to dobře, chci to vyzkoušet ve svém prostředí

Virtuální laby jsou fajn, ale přece jen… jsou to dané scénáře, a vy byste si chtěli vyzkoušet přímo to, co vás trápí a co chcete řešit. V tom případě není nic jednoduššího než navštívit stránku TechNet Evaluation Center na adrese http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/default, kde máte k dispozici volně ke stažení zkušební verze prakticky všech produktů a technologií Microsoft. Obvykle jsou omezeny na 90 dní. Můžete je nainstalovat a provozovat na vlastním hardwaru a vyzkoušet si tak všechno potřebné.

TechNet Evaluation Center ale není jen o klasických zkušebních verzích, které si stáhnete a nainstalujete. Čím dál víc do firemní infrastruktury zasahují i veřejné cloudové služby, které je rovněž dobré před implementací otestovat, vyzkoušet. I v tomto případě vám Evaluation Center pomůže. Máte zde totiž k dispozici i možnost zřídit si vybrané veřejné cloudové služby po omezenou dobu (obvykle 30 dnů) a na omezený počet uživatelů zdarma a zkoušet s nimi vlastní scénáře po libosti.

Pro náročnější testery, kteří chtějí zkoušet masivně a dlouhodobě, pak Microsoft nabízí (placený) program MSDN, kde máte na výběr mnoho variant, jak získat testovací software na delší období a využívat například možností zátěžového testování a podobně. Nedávno zpřístupněná edice MSDN Platforms je určena pro provozní IT profesionály, testery, provozní administrátory, projektové manažery a ostatní, kteří se potřebují účastnit procesu návrhu, tvorby, testování a nasazování aplikačního software, zejména serverové infrastruktury, ale nepotřebují Visual Studio nebo jeho pokročilou funkčnost. Více o ní najdete v nedávném článku či se dozvíte na msdn@daquas.cz.

Podrobnější informace o programu MSDN naleznete na stránce http://msdn.microsoft.com/cs-cz/ nebo vám je také poskytne DAQUAS, který už od roku 1997 spolehlivě funguje jako Informační centrum MSDN pro Českou republiku.

Mám jasno, chci to nasadit

Máte dostatek informací, všechno jste si vyzkoušeli, myslíte si, že implementace bude přínosná a chtěli byste se do ní pustit naostro. Máte v zásadě dvě možnosti: buďto si řešení nasadíte sami, nebo požádáte o nasazení partnera. Druhá varianta, tedy využití partnera, často už na první pohled odrazuje. Partnerovi přece za implementaci budu muset zaplatit, a to mi celé řešení prodraží. Jenže ona ta cena nakonec může být podstatně nižší než při implementaci vlastními silami. Partner (tedy pokud vyberete toho správného) už má s danou technologií zkušenosti, ví, kolik zdrojů bude potřeba, jak to celé nakonfigurovat, propojit, zprovoznit, jakým slepým uličkám se vyhnout, zkrátka už si prošel tím, co si jinak (mnohdy trnitě) budete procházet vy. Hledat partnery lze na http://pinpoint.microsoft.com/cs-CZ/home, ovšem nejbezpečnější je jít po osobních referencích, zkušenostech a dojmu důvěryhodnosti, který ve vás zkušený partner vyvolá. Obyčejně nejen tím, co vypráví, ale jak se umí ptát.

Ale dobrá, pojďme cestou vlastní implementace, konec konců bavíme se tu především o zdrojích informací. A v tomto případě je jednoznačně nejlepším zdrojem knihovna TechNet, dostupná na adrese http://technet.microsoft.com/en-us/library/default.aspx. Naleznete zde kompletní technickou dokumentaci pro všechny produkty a technologie Microsoft, přičemž tato dokumentace je obvykle strukturována od úvodních obecných informací, přes podrobnější popis produktů, jednotlivých částí a možností implementace, návrh velikosti daného řešení až po samotnou instalaci, prvotní konfiguraci a další kroky, potřebné k úspěšnému zprovoznění a provozování celého řešení.

Po nasazení řeším problém

Implementace čehokoli ve firemní infrastruktuře IT obvykle neprobíhá zcela přesně podle očekávání. Většinou se setkáme s problémy, které je potřeba řešit. Nejjednodušší bývá využít služeb partnera, který danou technologii implementoval, a nechat jej, ať se postará. Partner obvykle mívá zkušenosti i z dalších implementací a s problémem se již možná potkal, takže vše vyřeší obratem, případně již má vychozené cestičky, kde hledat a najít.

Pokud si ovšem problémy řešíte sami, je velmi dobrým zdrojem informaci fórum TechNet, a to jak globální na adrese http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/home, tak v našich podmínkách lépe využitelná česká varianta, která je dostupná na adrese http://social.technet.microsoft.com/Forums/cs-CZ/home. Naleznete zde sekce určené pro jednotlivé oblasti (klient, server, Office, cloudové služby, licence atd.), následně členěné na jednotlivé produkty (Windows 7, Windows 8 atd.).  Na fórech TechNet je dobré postupovat ve dvou krocích:

Krok 1: projděte si fórum, které se vztahuje k vaší technologii, a podívejte se, zda už daný problém někdo neřešil.

Krok 2: pokud selže krok 1, jednoduše zadejte svůj problém jako dotaz a čekejte. Fórum je pod dohledem odborníků pro danou oblast a typicky během několika dnů se u vašeho dotazu objeví komentáře, návrhy řešení, případně žádost o další informace, a v naprosté většině případů se nakonec za pomoci ostatních dopátráte řešení.

Pozn.: Můžete krok 1 přeskočit a rovnou zadat dotaz, ale vystavujete se riziku nevrlé reakce přítomných odborníků. Odpovídat několikrát na stejný dotaz se jim většinou moc nelíbí.

A pokud selžou fóra, máte k dispozici stránku technické podpory Microsoft http://support.microsoft.com/?ln=cs, kde kromě řešení svépomocí máte i možnost asistované podpory.

Závěrem

Tolik tedy malý souhrn informačních zdrojů, které Microsoft dává IT profesionálům k dispozici. Rozhodně nejde o vyčerpávající výčet, na internetu je k dispozici obrovské množství dalších informací, ovšem na to by nám nestačil ani celý ročník Softwarového QUASu. Proto berte výše uvedené jako dobrý začátek a základní kostru pro sbírání informací a nebojte se hledat i další zdroje.

Hodně štěstí se studováním, zkoušením, implementací i řešením problémů!

Tomáš Kantůrek, Microsoft