Pro malé a střední firmy byl konec prodeje Small Business Serveru nemilým překvapením. Populární SBS kombinovalo několik produktů, jako jsou Microsoft Exchange, Microsoft SQL Server, Windows Server a SharePoint Services společnosti Microsoft, za zvýhodněnou cenu a stačilo firmám až do 75 uživatelů. Jak takovou ztrátu přežít ve zdraví?

externí autořiexterní autoři
Cloud ServicesCloud Services
13.06.2017 16:12:0013.06.2017 16:12:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

ALSO Czech Republic s.r.o.
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Office 365 jako nástupce Small Business Server

Pro malé a střední firmy byl konec prodeje Small Business Serveru nemilým překvapením. Populární SBS kombinovalo několik produktů, jako jsou Microsoft Exchange, Microsoft SQL Server, Windows Server a SharePoint Services společnosti Microsoft, za zvýhodněnou cenu a stačilo firmám až do 75 uživatelů. Jak takovou ztrátu přežít ve zdraví?

V naší firmě, která zajišťuje komplexní servis výpočetní techniky, jsme si na toto téma vyslechli spoustu ne vždy příjemných slov. Proto jsme museli hledat alternativní řešení, které můžeme zákazníkovi nabídnout. Po analýze mnoha cest jsme se rozhodli, že vyzkoušíme ten „Office 365“. Rozpačitě jsme šli poprvé k našim zákazníkům s nabídkou, která obsahovala nový hardware, licence Windows Serveru a cloudovou službu Office 365 v podobě měsíčních plateb. Ne každý zákazník nás přivítal s otevřenou náručí, ale určitě nadpoloviční většina klientů i bez většího přesvědčování přijala nabídku s povděkem.

Dnes po dvou letech dodávání Office 365 musím říct, že dosahujeme obratu v licencích Microsoft, o kterém se nám ani nezdálo. Proč? Dříve zákazník pořídil tzv. „trvalé licence“ pro Microsoft Small Business Server, který vytěžoval až za limit životnosti. Ta totiž reálně „trvalá“ nebyla, a to přinášelo spoustu nepříjemných situací. Zastarával hardware, ale zastarával i software. Jak se projevuje morální zastaralost něčeho, co se nekazí, i když to není v ledničce? Přestaly stačit kapacitní limity, přestala stačit rychlost, úroveň bezpečnosti, řešení prostě přestalo být „na úrovni okolí a konkurence“ a stalo se výbavou milovníků ručních prací a historie. O kompatibilitě s hardwarovými i softwarovými novinkami snad raději také ani nemluvit. Místo podpory byznysu začalo jej takové řešení spíš omezovat.

Také udržovat znalost správy Windows Small Business Serveru není zrovna nejjednodušší – někteří naši kolegové s nadsázkou říkají, že se jedná z technického pohledu o nepříliš šťastnou „slátaninu“ produktů. Ta byla funkční, dokud jste se ji nesnažili přimět k tomu, aby pomáhala s úlohami, které v době jejího vzniku nikdo ani neznal a po řešení pro malou firmu rozhodně nechtěl.

Tak co teď?

Díky cloudové službě Office 365 zákazník získává stále aktuální řešení, což je velice praktické. Může si také koupit jakékoli mobilní zařízení, které připojíme k firemní poště, kalendáři a kontaktům. Office 365 obsahuje i kvalitní antivirovou a antispamovou ochranu, která minimalizuje riziko zavirování sítě. Správa Office 365 je svým způsobem velice jednoduchá nebo každopádně méně riziková než správa Exchange Serveru. Již nemusíme během víkendů defragmentovat databáze a opravovat nekonzistence, které snižovaly dostupnost Exchange. No a z pohledu profesionálního partnera, jako bonus na závěr máme pravidelný příjem v podobě měsíčních či ročních poplatků. Marže se na pohled nezdá nejvyšší, ale poctivě vzato z různých úhlů, je to koncept založený na vítězství pro obě strany. A to je pro dlouhodobé partnerství to nejlepší.

Office 365 obsahuje velice zajímavé dodatečné služby jako Yammer – firemní sociální síť, Teams – nástroj pro týmovou spolupráci, OneDrive, Contact manager, Planner, Bookings, PowerBI a řadu dalších. Tohle všechno v podání on-prem (instalace na vlastní servery) by si dříve nemohla dovolit ani stabilní a bohatá banka, a to právě z finančních důvodů. Dnes si je může pořídit každý zákazník za poplatek v řádech stokorun za uživatele měsíčně. Takže si je může dopřát každý, kdo bude chtít. A chce je každý, kdo ví, k čemu jsou dobré a jak mu budou užitečné. Právě to je ale pro uživatele už dost složité, a v tom je právě příležitost pro servisní organizace. Každopádně dnes již nemusím vysvětlovat zákazníkovi, proč má platit za defragmentaci databáze Exchange, která mu na pohled nic nepřinesla, a unavovat ho technickými parametry, kterým nerozumí a ani nepotřebuje. Mohu mu vysvětlovat přínosy nových cloudových služeb a společně s ním hledat rychlé nápady, které se využijí právě v jeho firmě.

A co ten Microsoft SQL Server? Upřímně, to je největší oříšek, který zůstal ležet na stole po zániku Small Business Serveru. Samotný Microsoft SQL Server je bohužel výrazně dražší, než byl v balíčku SBS. A zároveň platí, že pro aplikace, které jsou navržené pro Microsoft SQL Server, je téměř nereálné využívat jinou databázovou platformu. Jediné rozumné a cenově přijatelné řešení se zdá být Microsoft Azure SQL. A zde je zatím zakopaný pes. V nabídce je sice tato kvalitní a cenově dostupná služba, ale v současné době většina tradičních výrobců informačních systémů teprve pracuje na zajištění kompatibility svého produktu s Microsoft Azure SQL. Zejména ti, co mají vlastní hostingové služby. Současná podoba nabídky v IT se ovšem bleskurychle mění, tak uvidíme, jak dlouhé trvání bude mít naše „zatím“. A zatím můžeme začít využívat spoustu nových možností, které cloudové služby nabízejí už teď.

Více o Artex na www.Ms-Office-365.cz a www.artex-is.cz.

Lukáš Příklenk | Artex IS