V tomto článku bychom chtěli navázat na předešlý příslib pokračování tématu Windows Server 2012, Windows 8. Protože toto číslo je věnováno online světu, přinášíme pro změnu offline článek o tom, jak funkční a užitečné může být spojení dvou schopných jedinců v podobě Windows Server 2012 Essentials a Office 365.

externí autořiexterní autoři
SoftwareSoftware
26.3.2013 11:24:0026.3.2013 11:24:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

To pravé řešení pro vás? Dost možná…!

V tomto článku bychom chtěli navázat na předešlý příslib pokračování tématu Windows Server 2012, Windows 8. Protože toto číslo je věnováno online světu, přinášíme pro změnu offline článek o tom, jak funkční a užitečné může být spojení dvou schopných jedinců v podobě Windows Server 2012 Essentials a Office 365.

Windows Server 2012 Essentials je edicí, která navazuje na SBS 2011 Essentials a bere si z něj základní myšlenku a filosofii. Tedy propojení dvou řešení do jednoho funkčního celku. Anglicky se takové režimy nazývají „cross-premise solution“. Firmy s IT na tomto principu mají stále u sebe svůj server, který jim poskytne rozličné služby, jež nemohou nebo nechtějí řešit pomocí online technologií. Jedná se například o řešení identit Active Directory, DNS, hromadnou konfiguraci klientských systémů pomocí Group Policy a mnoho dalšího. Ovšem další část potřeb je řešena online, pomocí služeb v cloudu. V tomto článku mluvíme o Office 365, kde firmy naleznou služby elektronické pošty Exchange, sdílení dokumentů v SharePoint nebo online komunikaci pomocí služby Lync. Dalším produktem cloudu, který může být zapojen, je Windows Intune. Tedy shrnuto a podtrženo, jde o propojení vlastního lokálního a cloudového řešení.

Integrace Windows Server 2012 Essentials s Office 365

Samotná integrace Microsoft Office 365 do Windows Server 2012 Essentials je poměrně snadná a přímočará. Není třeba znalostí z ČVUT, aby správce tuto techniku zvládl, a ani umu z Vysoké školy báňské pro dolování informací a postupů. Zatímco u SBS 2011 Essentials (shoda jména edice není čistě náhodná) trvalo poměrně dlouho, než se objevil doplněk pro Office 365, který rozšířil funkcionalitu SBS Dashboard, u nové edice 2012 Essentials je to už standardní součástí. Správcům tak odpadlo natěšené stříhání metru, kdy už ten doplněk bude, na druhou stranu mohou využívat veškerou funkcionalitu od začátku naplno a bez kompromisů. Což je dobré nejen pro správce, ale hlavně pro ty, kvůli nimž to správce v konečném důsledku dělá. Pro uživatele.

Tak a teď trochu konkrétně. Jak tedy ta integrace probíhá? Základem všeho bytí s Windows Server 2012 Essentials je Dashboard. Pro upřesnění, nejedná se o přejmenovaný Server Manager (správce serveru), ale o speciální ovládací prvek, který je specifický právě pro edici Essentials. Je to další z důkazů, že tato novinka vychází z SBS 2011 Essentials. Nicméně je důležité rozlišit, že Dashboard a Server Manager jsou dvě různé věci. Příkladem budiž následující obrázek obou konzolí.

Nahoře vidíte klasický Server Manager, který je stejný prakticky ve všech edicích Windows Server 2012, a dole je pak Essentials Dashboard, který je určen výhradně této edici. Smyslem Dashboard je centralizovat a vytvořit prostředí a la Ferda Mravenec. Rozumějte: Práce všeho druhu! Je třeba spravovat uživatelské účty? Dashboard. Je třeba spravovat uložiště nebo nastavení zařízení? Dashboard. Chcete propojit svůj server a Office 365? Dashboard! Tak, teď už víme, po jaké silnici se vydat, tak se pojďme také podívat, jaká ta cesta vlastně je. Nebudeme zde rozebírat každé dialogové okno, nejdůležitější je vědět, kde začít.

A start je překvapivě v Dashboard, v sekci Home. Zde hned vidíte panel „EMAIL“. Výběr volby „Integrate with Microsoft Office 365“ zahájí cestu velmi jednoduchým průvodcem. Pokud již předplatné Office 365 vlastníte, vyplníte pouze UserID a heslo správce Office 365 a celá integrace je provedena na pozadí. Pokud firma předplatné ještě nevlastní, může si ho založit přes odkazy, které v průvodci nechybí.

Integrace, integrace, to je samá integrace, ale co to vlastně znamená?

Pravda, dosud jsme řešili otázku „jak?“, ale vlastně ne „proč?“. Proč by firma vlastně měla mít zájem o propojení online a offline světa? Nejsnazší odpovědí je: abychom zabránili rozdvojení identity. Skutečná schizofrenie je prakticky nevyléčitelná, ale na tu computerovou lék je. Není nutné, aby uživatel měl jeden účet do svého počítače a jiný účet do své pošty nebo k dokumentům v SharePoint. Doby platnosti hesel nebo požadavky na složitost by nebyly stejné, paměť selhává atd. Integrací se funkčnost Dashboard rozšíří o:

  • možnost založit Office 365 účet (seat) ve stejném průvodci, pomocí něhož se zakládá uživatelský účet do Windows
  • přehled o platnosti předplatného (datum jeho expirace)
  • přehled o aktuálně nastaveném plánu služeb Office 365
  • údaje o organizaci
  • možnost změnit administrátorský účet, který propojení s Office 365 zajišťuje
  • propojení domény s Office 365
  • přístup ke správě Office 365 (odkaz na panel správy v Internetu)

Při přidávání nového uživatele je po integraci Průvodce založením uživatele rozšířen o další krok:

Správce se rozhoduje, zdali:

  • chce se zakládáním nového uživatele automaticky vytvořit účet Office 365,
  • nebo již existující účet Office 365 propojit (spárovat) s nově zakládaným uživatelským účtem Windows,
  • nebo prostě Office 365 vynechat. Není povinností mít pro každého uživatele mailbox.

Odpověď na otázku „Proč integrovat“ je tedy nasnadě. Neudržovat dva světy, ale propojit je do jednoho funkčního celku, který se vzájemně doplňuje. Asi tak jako sourozenci, kteří překonali pubertu a už se nepošťuchují, ale naopak si pomáhají a doplňují se. A tak to má být, že?

Online správa Windows Server 2012 Essentials? Ano!

Další specialitou, kterou Windows Server 2012 Essentials disponuje, je aplikace pro Windows 8 (včetně Windows RT) a Windows Phone. Tato aplikace využívá nového grafického rozhraní a umožňuje uživatelům:

  • Procházet, upravovat a hledat soubory uložené na serveru
  • Kopírovat soubory z lokálního počítače na server nebo naopak ukládat soubory ze serveru na váš počítač
  • Transparentně prohledávat soubory na vašem zařízení a na serveru
  • Přehrávat media soubory uložené na serveru

Pro administrátory dále nabízí:

  • Správu uživatelů, zařízení a upozornění
  • Reset hesla uživatelských účtů

Zajímavé je, že k souborům, ke kterým jste skrze tuto aplikaci přistupovali v poslední době (Recent), máte přístup, i když jste offline.

Těm správcům nebo uživatelům, kterým by stále nestačil tento přístup k serveru, je nadále umožněno využívat prostředky Anywhere Access, tedy portálu známého také jako Remote Web Access, kde uživatelé mají možnost procházet sdílené prostředky serveru a správci najdou možnost připojit se k serveru například pomocí funkce vzdálené plochy. Prostředky jsou, stačí je pouze využít.

Nahoru, dolů – hlavně ať to dává smysl!

Možná si již pamatujete, že edice Essentials je omezena na 25 uživatelských účtů nebo 50 zařízení. To je škoda, viďte? A co se asi stane, když firma tenhle limit postupně přeroste? Pokud vás teď otrávila představa migrace na edici Standard, tak vězte, že je to mnohem snazší. Microsoft tomu říká License Transition. Co pro to musíte udělat?

  • Koupíte Windows Server 2012 Standard
  • Koupíte licence CAL pro všechna zařízení nebo uživatele (podle toho, čeho je méně). Tento krok je nutný, protože po License Transition bude firma formálně provozovat edici Standard, byť všechny krásné funkce Essentials zůstanou zachovány.
  • Zadáte nové produktové číslo edice Standard do původního serveru edice Essentials.

Co dál? Firma bude moci překročit limit 25/50, ale zároveň jí zůstanou výhody edice Essentials (Anywhere Access, Dashboard, Office365 addin…). Dále se zruší zákaz provozování role Hyper-V, který je pro edici Essentials standardně platný. Limit se nastaví na 75/75, tedy hodnoty, které známe například z Windows Small Business Server 2011 Standard. Ovšem, je zde jedna velmi důležitá maličkost! I tento limit se dá jednoduše překonat, firma se však musí rozloučit s výhodami edice Essentials. Pomocí Dashboard zvolí „Turn off Essentials Features“, a tím dokončí úplný přerod na edici Standard bez omezení.

A vice versa?

Ale pozor, je tu ještě jeden skrytý poklad v Užívacích právech. Firma si může koupit (v multilicenčním programu!) edici Standard, a přesto používat edici Essentials. Když totiž firma ví, že chce využívat vychytávky edice Essentials, ale zároveň se neudrží v limitu 25/50, může si koupit edici Standard rovnou. Následně pak instaluje trial edici Windows Server 2012 Essentials a provede License Transition zadáním produktového čísla ze zakoupené edice Standard. Tím se instalovaná trial verze Essentials povýší na časově neomezenou a užití je stejné, jak popsáno výše. Firma provozuje edici Standard se všemi výhodami edice Essentials.

Žádné zbytečné a složité migrace na vyšší edice Windows Server.

A to se vyplatí.

Závěrem

Tento článek měl za cíl ukázat, jak jednoduché, ale funkční je propojení dvou jinak zcela odlišných platforem. Tedy zástupce klasického pojetí IT – mít ve firmě vlastní server – a zástupce nového nastupujícího trendu – mít část potřeb firmy řešenu pomocí cloudu. Windows Server 2012 Essentials a Microsoft Office 365 ukazují, jak to jde a jak to může i efektivně fungovat. Sám Server Essentials s sebou do firem přináší mnoho zajímavého a specifického. Proto se na něj nedoporučuje koukat jako na malého bratříčka velkého Windows Server Standard. Nebo snad myslíte, že velký brácha, edice Standard (i když si třeba říká Datacenter :-)), umí například zálohovat klientské počítače? Vidíte, edice Essentials ano. A je toho ještě více, co umí.

Jan Pilař, MVP | KPCS