Daquas 30 let


Stěhovaví ptáci táhnou, mají k tomu dobré důvody. Možná jste si však všimli, že havrani přilétají čím dál tím později a možná nakonec přestanou táhnout úplně. Jak je čím dál tím tepleji, nemusejí táhnout k nám, mohou zůstat, kde jsou, teplo, pohodlíčko a komfort přijde za nimi, místo toho, aby houfně táhli do … Česka. S cloudem je to velmi podobné, už to skoro vypadá tak, že nemusíme do cloudu, cloud leze k nám domů. To člověka nutí se trochu zamyslet nad zaběhanými pořádky, nad tím, jak funguje vnitropodnikové IT, jaký je jeho obchodní model (ha, ha) a hlavně, jak se liší od toho cloudového. Průmysl 4.0 na nás útočí ze všech stran, tak co na to třeba takové IT 4.0?!

externí autořiexterní autoři
Cloud ServicesCloud Services
14.06.2017 14:43:0014.06.2017 14:43:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Táhněte do cloudu (IT 4.0)

Stěhovaví ptáci táhnou, mají k tomu dobré důvody. Možná jste si však všimli, že havrani přilétají čím dál tím později a možná nakonec přestanou táhnout úplně. Jak je čím dál tím tepleji, nemusejí táhnout k nám, mohou zůstat, kde jsou, teplo, pohodlíčko a komfort přijde za nimi, místo toho, aby houfně táhli do … Česka.

S cloudem je to velmi podobné, už to skoro vypadá tak, že nemusíme do cloudu, cloud leze k nám domů. To člověka nutí se trochu zamyslet nad zaběhanými pořádky, nad tím, jak funguje vnitropodnikové IT, jaký je jeho obchodní model (ha, ha) a hlavně, jak se liší od toho cloudového. Průmysl 4.0 na nás útočí ze všech stran, tak co na to třeba takové IT 4.0?!

Zkusme se lehce zadumat nad tím, co přinášejí cloudové technologie nám, IT. Ne firmě, ne CFO, CIO, CEO, COO ani IDDQD, ale nám obyčejným ajťákům, té bandě darmožroutů a budižkničemů, kteří akorát chtějí spoustu peněz na nesmyslné věci, kterým nikdo nerozumí, a pak všecko dodávají pozdě a špatně. Ajťáci patří do sklepa, pod zem, jsou ve firmě proto, že se to teď nosí, ale ten cloud nás jich zbaví.

Pod taktovkou CAPEXů, OPEXů a jiných EXů

Cloud je ve své podstatě operativní leasing hardwaru a softwaru s full service. To je jak s tím autem: potřebuje gumy, dostane je, nejezdí, vymění se za jiné, je rozbité, někdo vám ho spraví. Máte auto na vožení nákladu, ježdění za zákazníky, ne na stání v servise a starání se o ně. Samozřejmě za to něco platíte, ta leasingovka musí být něčím živa, ale díky ziskům z rozsahu, které má, to je relativně výhodné. Navíc jako firma nekupujete auto za investici, kterou si musíte našetřit, ale utrácíte za něj průběžně – jak ho potřebujete. Nepotřebuji tedy vlastní/cizí kapitál, abych mohl růst/fungovat.

Sekundárním efektem je, že snadno spočítám cenu za ujetý kilometr. To je prostě palivo+leasing/ujeté km. Nebo možná tím jmenovatelem bude pracovní pozice, abych věděl, kolik stojí obchodník, závozník, … Naprosto přesně pak vím, co mě stojí kilometr výkonu nebo pracovní místo. S tím se dobře plánuje. Žádné nečekané opravy, výpadky, odpisy, zůstatkové hodnoty, … Prostě jsem schopen snadno převést i fixní, tj. konstantní náklady na variabilní – tj. mění se podle toho, kolik těch aut potřebuji.

Cloud – to je to stejné, platíte za to, kolik toho potřebujete, jak dlouho to potřebujete, neinvestujete, ale operativně utrácíte za spotřebu. Poskytovatelé musejí vyvíjet neustále technologie, které jim umožní realizovat zisky z rozsahu. Tudíž není možné se starat o jeden server, o dva nebo o tři. Musejí se umět postarat o tisíce serverů. K tomu potřebují cloudové technologie, které to umějí.

Uděláme si malou leasingovku

S tím, jak firma roste, najednou potřebuje ne 10 aut, ale tisíc. Takže někoho napadne – i když nebudu schopen realizovat takové zisky z rozsahu, jako giga-leasingovka, přesto se mi vyplatí si udělat nějakou vlastní servisní odnož, která se o auta bude schopna starat a nabídnout stejnou, nebo nižší cenu s tím, že zisky taky padají do mojí kapsy. Pak můžu tuhle službu nabídnout dál, třeba svým zaměstnancům atp. To je samozřejmě validní řešení, ale umí se špatně vyrovnávat se špičkami – prostě v sezóně potřebuji o 100 aut víc. Moje servisní organizace tedy dokoupí nějaké operativní zdroje, nejspíš je vezme z půjčovny a zvýšené náklady si promítne do standardní ceny služby.

IT 4.0

Když je nám to takhle jasné, pojďme to udělat i s IT, s vnitrofiremním IT. Zvedněme IT z pozice trpěných lúzrů na úroveň sebevědomého departmentu. Přesuňme potupné obhajování, škrtání a dohadování rozpočtu někam jinam, na jiná bedra. Však pokud je náš business schopný, tak si na nás vydělá. Pojďme tomu říkat IT 4.0. Když může být Průmysl 4.0, může být i IT 4.0 nebo možná rovnou IT 4.1 – trochu víc napřed. Je to dostatečně kryptické, vypadá to moderně (je tam ta angličtina), to by mohlo projít. Případně hezky česky – už to tady dlouho nebylo – Obrození IT. Prodejme název, skrze EXy všem O.

Technologie je totiž připravena. Až do tohoto místa jsme nemluvili o technologické platformě, ale teď už musíme. Ostatním technologiím tolik nerozumím, mé srdce bije pro Microsoft. Samozřejmě ten současný, ne tu zkostnatělou stařenu, kterou opouštěl Balmer.

Microsoft už má ten svůj Azure konečně pěkně promakaný a skutečně dodává svoje klíčové technologie, které jej pohánějí i pro on-premise nasazení. Cloud First sice platilo a stále platí, je však nutné to považovat za výhodu. Do on-premise dostáváme software otestovaný jako nikdy před tím. Kadence přírůstu nových technologií je fenomenální. U produktů na pomezí user apps a serverů klidně i aktualizace funkcionality každý měsíc, u serverových částí jednou za půl roku.

Zdá se vám to vražedné a nesmyslné tempo? Říkal vám někdo, že obrození IT bude procházka růžovým sadem? Nebude. V Průmyslu 4.0 není místo pro svářeče, ale pro operátora svářecího stroje, v IT 4.0 není místo pro admina, ale pro cloud operátora. Víte, co má operátor svářecího stroje společného s tím cloudovým? Umějí programovat. Že nechcete? Každý svářeč možná taky nechce být operátorem svářecího stroje.

Obrození IT bude v podstatě rituální vražda řady vnitřních geeků. Krvavé to obrození. Proč? Protože BFU. K tomu mám příhodu přímo od Microsoftu. Představte si, že máte supr diskové pole, dokáže to dát spoustu IOPSů a má to výbornou propustnost. Vyrobíte na tom špičkovou virtualizaci desktopů, která vykazuje oproti současnému řešení nárůst výkonu o 50 %. Řešení je přijato za nadšeného hýkání všech BFU. Uplynou dva měsíce a začínají se množit stížnosti, že řešení je horší, než kdy bylo, že to zase IT pohnojilo, že je to špatně dimenzované atd. Žádná obrana není, blbá nálada se šíří. Víte proč? Není použito QoS, které zpomalí řešení v situaci, kdy pole není vytíženo. Takže operace, která na starém systému trvala 10 sekund, na novém i při největší zátěži trvá 5 sekund, ale o víkendu, kdy je systém nevytížený, dobíhá třeba i rychleji než za sekundu. BFU není spokojen, protože už stačil zapomenout, že to trvalo 10s a že to má teď přinejmenším 2x rychlejší. Chce to totiž mít 10x rychlejší a ví, že „to jde, když se chce!“ Při implementaci QoS by se to nestalo, uživatel by nikdy nepřišel na to, že to může běhat rychleji, a byl by spokojený.

Říkám vražda geeka, přece žádný pravý ajťák nezařízne výkon, když je ho k dispozici dostatek. Ale „Operátor cloudu“ to udělá. Samozřejmě, středisko uživatelů platí za to, že operace se provede za 5 sekund, kdyby měla běhat za sekundu, muselo by platit 5x více – to je cloud, že? Tam dostanete přesně to, co si zaplatíte.

Tanto do jedné ruky, PowerShell do druhé a na hlavu bednu s high density microcloud

To je prostě moderní výzbroj bývalého ajťáka, nyní operátora cloudu. Je to něco jako od Monty Python. Je jasné, že v IT budou už jen dvě pozice – drátař a developer. Samozřejmě je tu ještě licenční specialista. Tím to končí. Víc nebude třeba.

Prý existuje nějaká hrozná poptávka po IT pracovnících – ano, po vývojářích, administrátor je totiž vývojář v PowerShellu. Bednu na hlavě máme na hyperconverged Hyper-V cluster. Nejsnazší a nejlevnější cesta k domácímu cloudu. A to tanto? To je na rituální sebevraždu vnitřního geeka. Nemá smysl čekat na to, až ho zavraždí jiní. Budeme tak o kousek napřed.

Erik Caha | BI Experts