Každá firma dělá svůj business „pro někoho“. Má své zákazníky – bez nich to opravdu nejde a kolem nich se všechno točí. Buď obchoduje s jinými firmami (B2B) nebo přímo s jednotlivými osobami (B2C).
A v obchodním vztahu jsou stále důležitější informace, které sbíráme a se kterými pracujeme, a mnohé také se zákazníky sdílíme.
Zatímco u e-shopů jsme si již zvykli, že máme dostupné nejen historie našich nákupů, prodejní doklady i na míru šité nabídky, podnikoví zákazníci většinou takový komfort nemají. Mohou za to často zastaralé informační systémy jejich dodavatelů, které prostě portálový přístup neumožňují.
Představte si, že byste si mohli jednoduše naklikat, které informace ze svých interních systémů zákazníkům nasdílíte formou webového portálu: jejich faktury, minulé objednávky, smlouvy a záruky, reklamace a jejich řešení, popisy a návody atd. A vaši partneři by navíc mohli sami zadávat objednávky a vám tím ušetřit čas. Líbí se vám to? To vše umožňuje řešení Power Apps Portals, které nyní umí využít všechna data, která leží ve sdílené Common Data Service.
Stručná historie portálů v rodině Power Apps
Myšlenka na portálovou nadstavbu původního Dynamics CRM není úplně nová. S prvním skutečně obecně použitelným řešením přišla firma ADX Studio již před několika lety. Její řešení ADX Portal se ukázalo natolik dobrým, že je Microsoft posléze převzal a zahrnul do své standardní nabídky. Nejprve jako řešení Dynamics Portal. A nyní, po vzniku celé Power platformy, bylo řešení transformováno do současného Power Apps Portals. Aktuální portál tedy rozhodně není novým nezralým produktem. Naopak, synergicky kombinuje předchozí provozní zkušenosti a aktuální výhody škálovatelné Power Platform. Navíc, podle slov jejího současného manažera Charlese Lamanny, Microsoft nyní do dalšího rozvoje portálu investuje nejvíce v jeho historii. Máme se tak určitě na co těšit.
Základní stavební kameny portálu
Podobně jako u dalších produktů rodiny „Power“, základní prostředí pro tvorbu portálu je klikací Portal Designer, kde vytvoříme nový portál opravdu bez znalosti html nebo nějakého kódování. Začít můžeme „na zelené louce“ (varianta Portál od začátku), nebo si vybrat jednu z existujících Šablon.
Pokud jsme již zběhlí v přípravě Aplikací řízených modelem (Model Driven Applications), půjde nám to o to rychleji, protože řada známých prvků je zde využita také. Zároveň se postup přípravy portálu příliš neliší od vytváření webových stránek některým z běžných publikačních systémů: musíme mít představu o tom, co má portál zobrazovat (stránky, podstránky), jak se v něm bude uživatel pohybovat (navigace) a zda bude sloužit jen pro zobrazování informací, nebo i jejich zadávání.
Příklad projektu konkrétního portálu
Jeden z našich posledních projektů, kde jsme Power Platformu plně využili, se týká pracoviště transferu technologií a patentových poradců pro královéhradecké vysoké školy a nemocnici. Smyslem tohoto centra je efektivní přenos know-how mezi vědeckou a komerční sférou. Procesy transferu obhospodařuje několik pracovníků. Jsou to uživatelé řešení Microsoft Dynamics, kteří do systému vkládají informace o technologiích, patentech (neboli obecně o předmětu duševního vlastnictví, tzv. IPR), souvisejících smlouvách a jednotlivých zakázkách pro komerční využití. K informacím o vybraných technologiích a patentech ale potřebují přistupovat desítky až stovky patentových zástupců, technologických skautů a dalších partnerů. Právě v tomto scénáři je použití portálu ideální. Externí uživatelé mají prostřednictvím portálu jednoduše a přehledně zpřístupněné ty informace z interního systému, které se jich týkají a ke kterým mají přidělen přístup. Kdykoliv si tak sami mohou dohledat aktuální stav patentových řízení, nahlédnout do souvisejících smluv nebo se přesvědčit o stavu zakázek.
Jak na to?
Vytvoření konkrétní webové stránky s výpisem spravovaných produktů vidíme na obrázku. Do nové webové stránky nazvané „Produkty“ jsme vložili konkrétní zobrazení záznamů entity „Produkt“, které se nám nabízí na základě již existujícího CDM (Common Data Modelu) naší aplikace. Vpravo ve vlastnostech součásti typu Seznam si zároveň určíme, zda na portálu půjde i vkládat nové záznamy (zde NE) a jestli se uživatel dostane po rozkliknutí na detail záznamu (zde ANO – po kliknutí na řádek seznamu bude otevřena stránka s detailem záznamu). Je celkem zřejmé, že prostředí pro tvorbu portálu je přehledné a nikterak složité. Prostředí je WYSIWYG a vždy je k dispozici kontextový panel se souvisejícími nastaveními a parametry.

Při tvorbě jednotlivých stránek portálu v designeru můžeme využít celou řadu součástí stránek: nejen seznam nebo detail záznamů, ale také texty, obrázky, vložené iframy, vizualizace dat z Power BI atd. V případě formulářů a seznamů se nám pro vložení do stránky nabízejí již existující formuláře a zobrazení z Dynamics aplikace řízené modelem, které tak můžeme efektivně recyklovat a ušetřit spoustu času. Někdy je ale výhodnější si nejprve připravit zobrazení a formuláře určené pro web. Pak můžeme využít například specifické filtrování pro uživatele portálu, který je právě přihlášen (z hlediska aplikace jde o kontakt s rolí uživatele portálu).
Pro zkušenější uživatele aplikací Dynamics je velkým přínosem, že veškerá detailní správa a nastavení portálu je přístupné ve formě standardních entit v rámci aplikace „Portály Dynamics 365“. A to včetně definice přístupových rolí, jednotlivých stránek, navigace, oprávnění k entitám atd.
Pro složitější úpravy je pro správce nebo úpravce k dispozici dokonce možnost změny CSS stylů celého portálu nebo dynamické skriptování stránek zabudovaným jazykem Liquid. Je to open-source skriptovací jazyk html šablon, původně použitý v e-commerce projektu Shopify. Abyste si udělali představu, o co jde, zde je malý příklad. Potřebovali jsme uživateli nabídnout různou navigaci na portálu podle jeho role, tedy po jeho přihlášení.

A jak vypadá hotový portál?
Externí partneři transferu technologií nyní vidí po přihlášení do portálu vše, co potřebují a co mohou vidět, podle své role. V detailních formulářích jsou k dispozici pro čtení i související dokumenty nalinkované ze složek SharePoint. Uživatel portálu může také spravovat své vlastní profilové informace, komunikovat s provozovatelem portálu, nahrávat dokumenty a spoustu dalších věcí. Portálový přístup k informacím šetří čas, umožnuje všem partnerům projektu centra efektivně informace sdílet a přispívá tak naplňování jeho poslání – zrychlovat uplatnění nových vědeckých poznatků v praxi.

Tak co myslíte?
Otevřete svým zákazníkům dveře? Půjdete také stavět portály?
Jan Vaněk, ORTEX
