DevOpsDay19


Tahle část povídání o cloudových službách bude nejvíce zajímat finanční managery. Podíváme se společně na to, jak přemýšlet o nových možnostech, aby firmě co nejvíce prospěly. Nerada slyším, že si vedení od IT nejvíc ze všeho přeje, aby stálo méně peněz. Cílem přece není co nejméně utratit, ale co nejvíce získat. Získat nejlepší možnou a dosažitelnou podporu pro primární činnosti firmy. Neboli dosáhnout co nejlepšího poměru cena/výkon. A když se to řekne takhle, je jasné, že rozumného výsledku se dopočítáte jedině tehdy, když máte správná čísla v čitateli (TCO) i jmenovateli (přínosy) toho zlomku. Jdeme na to.

Darina VodrážkováDarina Vodrážková
Cloud ServicesCloud Services
15.10.2019 15:50:0015.10.2019 15:50:00

Darina Vodrážková

licenční expert a konzultant

DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Jak počítat

Tahle část povídání o cloudových službách bude nejvíce zajímat finanční managery. Podíváme se společně na to, jak přemýšlet o nových možnostech, aby firmě co nejvíce prospěly. Nerada slyším, že si vedení od IT nejvíc ze všeho přeje, aby stálo méně peněz. Cílem přece není co nejméně utratit, ale co nejvíce získat. Získat nejlepší možnou a dosažitelnou podporu pro primární činnosti firmy. Neboli dosáhnout co nejlepšího poměru cena/výkon. A když se to řekne takhle, je jasné, že rozumného výsledku se dopočítáte jedině tehdy, když máte správná čísla v čitateli (TCO) i jmenovateli (přínosy) toho zlomku. Jdeme na to.

Nejprve vás potěší zjištění, že počítat TCO pro cloudové služby je podstatně snazší, než u tradičního IT.

 

Neřešíme zde nyní náklady na přístupová zařízení uživatelů, které jsou v obou případech podobné. (Možná jen připomeneme, že existují cenově velmi dostupné cloudové služby, které umějí významně zlepšit a zjednodušit i správu těchto zařízení, včetně mobilních telefonů a včetně soukromých zařízení zaměstnanců, která tak mohou být využita pro výkon práce – ať již pravidelně, nebo výjimečně, ale vždy dostatečně bezpečně a podle pravidel.)

Další náklady

jsou pro oba druhy řešení typově stejné, ale v případě cloudové cesty poměrně významně nižší. A nebo ještě jinak – začněme rovnou tím, který bude pro cloud pravděpodobně vyšší:

  • Připojení do internetu (včetně záložního)

Samozřejmě, že dnes už má nějaké připojení každá firma, neboť se ukazuje, že elektronická pošta je jedním z nejdůležitějších stavebních kamenů IT podpory, protože je na ní závislá jak komunikace s dodavateli a odběrateli, tak řízení a sdílení informací uvnitř firmy. Proto nebude ani tak potřeba „zavádět“, jako případně „posilovat“. Často ani to ne, protože cloudové služby jsou stejně pohodlně dostupné odkudkoli – nejen za branou areálu podniku.

A ty ostatní náklady? U nich důvodně předpokládáme zajímavou úsporu:

  • mzdové náklady na provozní personál
  • zaškolení uživatelů
  • podpora uživatelů (1st level support)
  • vzdělávání provozního personálu

Shrnuto: chceme varovat před amatérskou chybou, které se dopouštějí všichni, kdo porovnávají cenu za kompletní poskytnutou cloudovou službu jen s cenou za licenci nebo za „kus železa“.

A teď jmenovatel

S jakým výkonem můžeme počítat, když se rozhodneme pro cloudovou službu? Základní funkce budou (logicky) stejné, jako u tradičního řešení. O to přeci jde, chceme nejméně stejnou nabídku. Dostaneme ale také něco navíc?

  • nejnovější verze nástrojů pro práci – po krátkém zaučení vyšší produktivita
  • snazší sdílení informací a dat v rámci pracovních týmů
  • certifikovaná bezpečnost, dodržené normy
  • možnost pohodlné, a přitom zabezpečené spolupráce s externími spolupracovníky
  • IT nástroje nutné pro dodržení legislativních požadavků „by design“
  • kratší výpadky způsobené poruchou či ztrátou zařízení
  • standard v celé organizaci (vzájemná podpora uživatelů ve stejném prostředí)
  • možnost připojení z jakékoli lokality při výpadku připojení do firmy
  • vyšší dostupnost IT prostředí (lepší SLA pro infrastrukturu, více „devítek“)
  • rychlost nasazení řešení podle nových požadavků
  • snadné rozšíření funkcionality pomocí nabídky cloudových nástrojů
  • drahé technologie za přijatelnou cenu (umělá inteligence pro vyhodnocování, predikce, strojové učení, chatboty, IoT)
  • práce z mobilních zařízení
  • možnost zvýšení výkonu pro období zvýšené zátěže (vykrytí špiček)

Až budete počítat, jak vám to vychází, dejte vědět. Rádi vám s tím pomůžeme, abyste nevynechali žádný důležitý prvek nákladů. A pomůžeme vám i s tím, jak uvedené přínosy konkretizovat a kvantifikovat.