Hledáme nové kolegy!

O tom, jak „dostáváme“ své zákazníky do cloudu, jsem povídal už na jarních CSP days. Prezentace měla slušnou odezvu, občas se stále objevují zvídavé dotazy těch, které cesta do oblak láká, ale bojí se začít. Pro ty, kteří se do oblak bojí, mám dvě dobré zprávy. Ta první je fakt, že dokud nezačnete, nemůžete ani skončit. A ta druhá je ještě pozitivnější, protože se s vámi pokusím podělit o několik zkušeností, které se vám mohou v začátcích hodit.

externí autořiexterní autoři
Cloud ServicesCloud Services
19.06.2019 17:04:0019.06.2019 17:04:00

externí autoři

externí přispěvatelé magazínu softwarový QUAS

DAQUAS
+420 222 512 201
+420 603 442 434
daquas@daquas.cz
Anny Letenské 7, Praha 2

Jak pomáháme zákazníkům do oblak

O tom, jak „dostáváme“ své zákazníky do cloudu, jsem povídal už na jarních CSP days. Prezentace měla slušnou odezvu, občas se stále objevují zvídavé dotazy těch, které cesta do oblak láká, ale bojí se začít. Pro ty, kteří se do oblak bojí, mám dvě dobré zprávy. Ta první je fakt, že dokud nezačnete, nemůžete ani skončit. A ta druhá je ještě pozitivnější, protože se s vámi pokusím podělit o několik zkušeností, které se vám mohou v začátcích hodit. 

Štěstí přeje připraveným

Příprava je jednou z nejdůležitějších fázi projektu. Na začátku každého projektu se nejprve důkladně seznámíme s prostředím, které se má migrovat. Zaměřujeme se zejména na celkový stav, jestli vůbec odpovídá potřebám zákazníka, jestli koncept, v jakém je infrastruktura navržená, zachováme i v Azure a jestli celkově odpovídá požadavkům na IT v 21. století.

Jednou z prvních aktivit, kterou vykonáváme, je vytvoření dokumentace, jejíž součástí je seznam serverů s informacemi o operačním systému, provozovaných systémech a aplikacích, požadavcích na výkon a diskovou kapacitu. Kromě technických podkladů sbíráme také informace o technických a business vlastnících, se kterými následně řešíme například požadavky na zálohování nebo požadavky na dostupnost (ne vždy je nutné provozovat služby 24/7).

Poté, co máme základní představu o tom, jak současné prostředí vypadá, je třeba začít se zabývat tím, jak bude prostředí vypadat v Azure.

  • Rada: nesnažte se za každou cenu migrovat servery 1:1

Vždy zvažujeme, které systémy je dobré provozovat v cloudu a které systémy zachováme on-premise.

  • Rada: databáze a aplikace provozujte u sebe, pokud si nejste na 100 % jistí, že aplikace zvládne bezchybnou komunikaci se vzdálenou databází (tzn. ustojí i výpadek spojení s DB)
  • Rada: systémy, které jsou náchylné na latenci a nutně musí komunikovat například s výrobní linkou, je dobré zachovat v lokalitě

VPN?

V rámci přípravy se také zabýváme problematikou uživatelského přístupu k IT prostředkům. Vždy zvažujeme několik možností, jako například:

  • Bude nutná S2S VPN mezi Azure a on-premise prostředím zákazníka?
  • Budou se uživatelé připojovat klientskou VPN k Azure nebo centrálnímu VPN koncentrátoru on-premise?
  • A je VPN vůbec potřeba? Nemohou uživatelé přistupovat k aplikacím pomocí služeb RDGW + RDWA?

  • Rada: nezapomínejte na výhodu route-based VPN umožňující Multi-site S2S VPN

On-premise vs. IaaS vs. PaaS vs. SaaS

V rámci plánování migrace do Azure se zabýváme také možnostmi, jak se dají současné systémy provozovat jednodušeji v režimu software jako služba (SaaS), nebo jestli je v daném případě vhodné použití platformních služeb, typicky například pro provoz webových aplikací (PaaS).

Pokud dospějeme k názoru, že daný systém nelze nahradit a je nutné jej provozovat v režimu infrastruktura jako služba (IaaS), zvažujeme, zda je vhodné server migrovat 1:1, nebo jestli budeme řešení stavět znovu na zelené louce. Při návrhu myslíme také na případnou potřebu zajištění vysoké dostupnosti.

  • Rada: vyhněte se migraci zastaralých aplikací a operačních systémů do cloudu
  • Pozor: data v cloudu nerovná se automatická záloha
  • Rada: je třeba migrovat souborový server? Zamyslete se nad alternativou pro ukládání dat ve formě služeb, které poskytuje Microsoft (Office) 365.

Migrace

Ne vždy se nám poštěstí, že prostředí zákazníka umožňuje rychlý přesun. U našich zákazníků zažíváme, zjednodušeně řečeno, dva způsoby migrace.

První způsob, u nás častější, je deployment služby v Azure, její otestování a následně společně se zákazníkem plánujeme přepnutí. Tento způsob migrace má výhodu zejména v možnosti nasadit aktuální a plně podporované verze systémů a aplikací, mnohdy se nám podaří cenově zoptimalizovat provoz služby, nebo za stejné peníze získat více.

Druhý způsob je migrace systému 1:1. Podle situace lze provést také migraci nanečisto, a tak si vyzkoušet a prokázat provozuschopnost migrovaného systému.

  • Tip: pro migraci lze využít nástroj Azure Site recovery, který je na 31 dní poskytován zdarma

Tento rychlý vhled to toho, jakým způsobem pracujeme, zcela jistě nemůže pojmout vše, co je s migrací spojené. Pokud vás však problematika zajímá nebo si na migraci netroufáte, ozvěte se nám, rádi pomůžeme.

Miroslav Šraga, DataClue